آموزش آهنگ گذاشتن در ماشین کالاف دیوتی موبایل
یکی از رازهای کالاف دیوتی موبایل که بسیاری از بازیکان از آن اطلاع ندارند یا نمیدانند چگونه آن را فعال کنند، آهنگهای ماشین کالاف دیوتی است. بله درست خواندید؛ شما...
سری بازیهای کالاف دیوتی (Call of Duty) از زمان اولین نسخه خود در سال 2003 تا به امروز، توانستهاند جایگاه ویژهای در دل علاقهمندان به بازیهای تیراندازی اول شخص (FPS) پیدا کنند. این سری بازیها با ارائه داستانهای جذاب، گرافیک بالا و گیم پلی هیجان انگیز، همواره توانستهاند توجه بازیکنان را به خود جلب کنند.
از جنگ جهانی دوم تا نبردهای مدرن و حتی آینده نگرانه، کالاف دیوتی همواره تجربهای متفاوت و بینظیر را برای بازیکنان فراهم کرده است. اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از دستگاههای موبایل، شرکت Activision تصمیم گرفت تا تجربه کالاف دیوتی را به دنیای موبایلها بیاورد و نتیجه آن، بازی کالاف دیوتی موبایل بود که در سال 2019 عرضه شد. در ایران موجو علاوه بر خرید سی پی در این مقاله ، به بررسی مسیر تکامل سری بازیهای کالاف دیوتی تا نسخه موبایلی آن میپردازیم و ویژگیها و قابلیتهای این بازی محبوب را معرفی میکنیم.
کالاف دیوتی موبایل، با ارائه تجربهای شبیه به نسخههای کنسول و رایانهای خود، از جمله حالتهای چندنفره، نبرد رویال، و ماموریتهای همکاری، توانسته است بازیکنان را به دنیاهای مختلف و نبردهای هیجانانگیز بکشاند. هرکدام از این حالتها ویژگیها و چالشهای منحصر به فرد خود را دارند که بازیکنان را به ادامه بازی ترغیب میکند.
اولین بازیهای کالاف دیوتی در سال 2003 برای رایانههای شخصی عرضه شد و به موفقیت بزرگی دست یافت به قدری که حتی بهترین بازی کامپیوتر آن سال لقب گرفت و یکی از دلایل تمایز Call of Duty از دیگر رقبا، ساختار بخش داستانی و مکانیکهای نسبتاً واقع گرایانهاش بود و کمپین بازی از دید ارتشهای آمریکا، بریتانیا و شوروی پیگیری میشد.
در این سه روایت، بازی تنوع مراحل و محیطی بالا را به تصویر میکشید و بازیکن را از مراحل مخفیانه در شب گرفته تا نبردهای حماسی همچون نبرد استالینگراد با خود همراه میکرد و هدف کالاف دیوتی موبایل ارائه یک تجربه نسبتاً واقع گرایانه از جنگ جهانی دوم بود و در نهایت به این هدف دست یافت و در هر مرحله، بازیکن چندین هدف برای انجام دادن داشت و میتوانست با روشهای مختلف آنها را به اتمام برساند، اما برای عکس العمل در مقابل حملات آسیب پذیر بود و باید از بستههای سلامتی برای پر کردن جانش استفاده میکرد.
این سیستم منحرف کننده بعد از بازی تا سالهای دراز شد. این عوامل باعث میشدند که بازیکن مجبور شود به هم رزمانش تکیه کند و هوش مصنوعی یاران و دشمنان کالاف دیوتی موبایل یکی از اصلیترین عوامل ایجاد این حس واقع گرایانه بود. سربازان دشمن میتوانستند کاور بگیرند، بازیکن را از پشت غافلگیر کنند و برای پوشش دادن یاران خود به شما تیراندازی کنند. به عنوان مثال، در نیروهای خودی، سربازان جدیدی با نامهای متفاوت ظاهر میشدند تا هیچ وقت تنها نمانید و Call of Duty ۱ دارای بخش چند نفره هم بود و اگر امروز آن را بازی کنید، مشاهده میکنید که این سری چه راه درازی آمده است.
پس از انتشار نرم افزار اول، استودیوی Gray Matter توسط اکتیویژن خریداری شد و آنها موفق به تبدیل شدن به یکی از عوامل کلیدی این مجموعه شدند و همچنین گیمرهای قدیمی آنها را به خاطر بازی Return to Castle Wolfenstein شناختهاند. به عنوان اولین پروژه، Gray Matter مسئول ساخت یک بسته الحاقی برای کالاف دیوتی موبایل شد و در نهایت، بازی Call of Duty: United Offensive پس از یک سال منتشر شد. United Offensive شامل یک حالت داستانی بود که از ساختار سه گانه آمریکا-بریتانیا-شوروی بهره برد.
این کمپین با استفاده از نبردهای جذابتر از قبل و بهبود یافته گرافیک، ساعات بیشتری از سرگرمی برای بازیکنان ارائه میداد و با این حال، گسترش بخش چند نفره یکی از عوامل تبدیل United Offensive به یک موفقیت بزرگ بود و این بخش شامل بیش از ده نقشه جدید و دو حالت اضافی هنوز هم محبوبیت زیادی در میان بازیکنان دارند.
United Offensive همچنین شامل بزرگترین نبردهایی بود که در مولتی پلیر این سری دیده شده بود و این بازیکنان را قادر میساخت تا در مپهای بزرگ با یکدیگر مبارزه کرده و از وسایل نقلیه و تانک هم بهرهمند شوند – چیزهایی که تا آن زمان بیشتر برای سری Battlefield معروف بودند. به همین دلیل، United Offensive موفق به اتخاذ عنوان بهترین بسته الحاقی سال شد.
همراه با United Offensive، اکتیویژن به دنبال ورود به صنعت کنسولها بود و تکلیف ساخت نسخه خاصی برای کنسولها را به استودیوی Spark Unlimited واگذار کرد و این همکاری به اتمام رسید و بازی Call of Duty: Finest Hour در سال 2004 برای پلی استیشن 2 و ایکس باکس منتشر شد.
Finest Hour از جایگزین کردن موتور Id Tech 3 با Renderware بهره برد و همانند بازیهای قبلی، دارای یک حالت داستانی سه بخشی بود که ساختاری سینماییتر نسبت به نسخههای قبلی داشت و این بازی نیز دارای یک حالت چند نفره بود که روی پلی استیشن 2 تا حداکثر 16 بازیکن و روی ایکس باکس تا 32 بازیکن پشتیبانی میکرد.
یکی از نکات جالب درباره Finest Hour اجرای آن با سرعت 60 فریم بر ثانیه بر روی کنسولهای آن زمان بود و با این وجود، علیرغم این ویژگیها، Finest Hour با پذیرش و امتیازات متوسط مواجه شد و اکتیویژن هم متعاقباً همکاری خود با Spark Unlimited را متوقف کرد.
نسخهای ازکالاف دیوتی موبایل تحت عنوان Call of Duty 2 در سال 2005 منتشر شد و بهعنوان یک عنوان لانچ تایتل برای ایکس باکس 360 و برای پی سی عرضه شد و Call of Duty 2 به طور کلی بهعنوان یک نسخه بزرگتر و بهبود یافته نسبت به نسخه قبلی شناخته میشد. کمپین بازی، همانند نسخههای قبلی، از سه بخش آمریکا-بریتانیا-شوروی تشکیل شده بود، اما با داستانی که این بار از سوی شوروی آغاز میشد و با استفاده از موتور گرافیکی بهبود یافته IW Engine و سختافزار قویتر ایکس باکس 360، Call of Duty 2 قادر بود محیطهای بزرگتر و با جزئیات بیشتری ارائه دهد و تجربه بازی را به کنسول منتقل کند.
در ضمن، این نسخه از بازی دارای یک سیستم بازیابی سلامتی خودکار بود که جایگزین سیستم بستههای سلامتی قبلی شد. Call of Duty 2 عمدتا برای پی سی و ایکس باکس 360 عرضه شد و با استقبال خوبی روبرو شد. اکتیویژن تصمیم گرفت نسخه دومی از بازی را نیز برای پلتفرمهای نسل ششم عرضه کند و این تصمیم منجر به ایجاد یک نسخه دوم برای این پلتفرمها شد.
در این مرحله، استودیو Treyarch وارد عرصه فرنچایز Call of Duty شد , Treyarch قبلاً تجربه کار روی بازیهایی مانند Spider-Man 2 را داشته و عرضه Call of Duty برای آنها مرحله جدیدی بود و برای کمک به آنها، پس از عرضه United Offensive، استودیو Grey Matter به آنها ملحق شد تا یک تیم تجربهدار برای ساخت نسخه کنسول کالاف دیوتی موبایل را فراهم آورد. نتیجه این تلاش Call of Duty 2: Big Red One بود که اختصاصاً برای پلی استیشن 2، گیم کیوب و ایکس باکس منتشر شد.
این بازی، که با موتور اختصاصی Treyarch ساخته شد، بر خلاف ساختار سه گانه بود و تنها بر روی جبهه آمریکا تمرکز داشت و Big Red One در بخش چند نفره خود به ساختار United Offensive ادامه داد و بر روی نبردهای بزرگ و وسایل نقلیه، همچون کلاسهای منحصر به فرد تمرکز کرد.
این بازی به عنوان یک عنوان کنسولی قدیمی موفقیت خوبی را کسب کرد و اکتیویژن برای Treyarch نقش بزرگتری در توسعه این فرنچایز داد و این همکاری باعث شد که در حالی که Infinity Ward درحال کار بر روی یک پروژه بزرگ و جاه طلبانه بود، Treyarch بر عهده ساخت نسخه اصلی برای پوشش دهی به دو سال پس از عرضه بازی بعدی Infinity Ward گرفتار شوند.
Call of Duty 3 یک نقطه عطشناک در تاریخ فرنچایز Call of Duty است , این اولین نسخه اصلی کالاف دیوتی موبایل است که توسط استودیوی دیگری به جز Infinity Ward ساخته شده است. علاوه بر این، این بازی در فاصله زمانی بسیار کوتاهی، یعنی هشت ماه، ساخته شد.
این موضوع موجب میشود که به نکته دیگری منجر شود؛ Call of Duty 3 تنها نسخه اصلی این سری است که تنها برای کنسولها منتشر شده است و اولین نسخه از Call of Duty بر روی پلی استیشن 3 بود و دلیل این موضوع این بود که Treyarch به دلیل محدودیت زمانی، قادر به ساخت پورت پی سی نبود. در انتها، Call of Duty 3 آخرین نسخه اصلی است که با استفاده از موتور Treyarch ساخته شده است، نه با موتور Infinity Ward. با وجود تغییرات واضح، این بازی موفق به کسب نمرات و فروش خوب شد.
کمپین بازی به طور کامل بر روی جبهه غرب متمرکز بود و تلاش برای توسعه و عمق شخصیتها بود و بخش چند نفره بازی نیز از پیشینههای United Offensive و Big Red One الهام گرفته بود و با کلاس بندی منحصر به فرد، نبردهای بزرگ و وسایل نقلیه یک تجربه آنیقتر از همیشه را ارائه میکرد. Treyarch موفق به ارائه گرافیک بهتری نسبت به نسخه قبل شد و مکانیک برداشتن و پرتاب نارنجکها برای نجات شخصیت اولین بار در این نسخه حضور داشت.
قبل از آن، یک بازی Call of Duty دیگر به نام Call of Duty: Roads to Victory وجود داشت که توسط Amaze Entertainment توسعه یافت و در مارس 2007 اختصاصا برای PSP عرضه شد و این بازی دارای یک کمپین سه بخشی بود اما به مقیاس کوچکتری نسبت به نسخههای اصلی بود که باعث شد گرافیک بسیار خوبی برای یک بازی PSP داشته باشد ولی با این حال، بازی با استقبال چندانی روبرو نشد و نمرات متوسطی کسب کرد و چند ماه بعد از آن، سرنوشت Call of Duty برای همیشه تغییر کرد.
احتمالا، نخستین نسخه از Call of Duty در سال 2003 تولید شده است؛ و جزوه بازی های کالاف دیوتی موبایل شناخته شد اما بازی Call of Duty که امروز میشناسیم، در سال 2007 با عنوان Call of Duty 4: Modern Warfare به وجود آمد و اینفینیتی وارد این عالم شد و بلافاصله پس از اتمام نسخه اول، به سراغ خروج از جنگ جهانی و توسعه یک بازی با فضای جنگ مدرن رفت و چهار سال طول کشید تا موتور IW Engine توسعه یافته و Call of Duty 4: Modern Warfare با ویژگیهای نسل بعدی به بازار عرضه شود، علی رغم یک سال تأخیر نسبت به نسخه قبلی.
این نسخه اولین نسخهای بود که بود که جریان نظام جهانی را نداشت و به این دلیل، اینفینیتی نمیتوانست به رویدادهای تاریخی بپردازد و با این وجود، این استودیو توانسته داستان جذابی برای بازی خود ارائه دهد. علاوه بر این، داستان Modern Warfare در سال 2011 آغاز شد و شامل قتل رئیس جمهور کشوری فرضی در خاورمیانه توسط تروریستی به نام خالد الأسد و اندازه گیری عملیات جنگ داخلی در روسیه تحت رهبری یک جنبش ملیگرا به نام ایمران زاخائف شروع شد. این جنگ، بازیکنان را به مناطق مختلفی از جهان، از خاورمیانه تا انگلیس، اوکراین، روسیه و آذربایجان میبرد.
Modern Warfare به عنوان یکی از بهترین کمپینهای تاریخ Call of Duty به یاد میماند و تعدادی عامل در محبوبیت داستان آن نقش داشتند و این بازی به تعریف شخصیتهای جذاب، از جمله سوپ مکتاویش و کاپیتان پرایس که توسط بیلی موری تصویار شدهاند، برمیگردد.
همچنین، کمپین این بازی از لحظات بی فراموش و جذابی پر شده است؛ از مرحله تمرینی که فکر و ذهن بازیکنان را برای برتری آماده میکرد تا مرحله غیرمعمول All Ghillied Up که در پریپیات، محلی که نیروهای مخفیکاری با اسلحههای تکاور خفه کننده مجهز شده بودند، بازیکنان را به ترور زاخائف میبرد. و بی شک، هیچ کس نمیتواند صحنه شوکه کننده انفجار بمب اتم را فراموش کند که هنوز هم یکی از وحشتناکترین صحنههای تجربه شده در بازی است.
بازی Call of Duty: World at War در سال 2008 به بازی جنگ جهانی دوم بازگشت و در آن تری آرک از موتور داخلی خود دست کشید و به موتور IW Engine 3.0 که مدرن وارفر از آن استفاده میکرد، رو آورد و کمپین World at War، که در دو بخش آمریکا و شوروی پیگیری میشد، یک تجربه تاریکتر و خشنتر از نسخههای قبلی Call of Duty ارائه میداد و به جای تمرکز بر جنبههای افتخارآمیز جنگ جهانی دوم، به وحشت و ترس آن دوره پرداخت. خشونت بازی بسیار بالا بود و بازیکنان مشاهده میکردند که سربازان توسط اسلحههای شعله افکن نابود میشوند یا بخشی از بدنشان در اثر انفجار قطع میشود.
یکی از نکات شایان توجه در کمپین World at War، استفاده از بازیگران معروف هالیوود برای صداگذاری شخصیتها بود. بازیگرانی مانند آرون استنفورد، کیه فر سادرلند و گری اولدمن در نقشهای مختلف به کار رفتند. بخش چند نفره بازی تقریبا به طور کامل از ساختار مدرن وارفر الهام گرفت و تغییرات اساسی انجام شد تا با فضای جنگ جهانی دوم همخوانی داشته باشد.
از جمله این تغییرات، حضور سگهایی بودند که در مپ به دنبال بازیکنان میدویدند و حمله میکردند. همچنین، یک ویژگی جدید در بخش چند نفره World at War بازگشت وسایل نقلیه بود که بازیکنان را قادر به شرکت در نبردهای تانکی میکرد. در کل، بخش چند نفره World at War تجربه جدیدی ارائه نکرد، اما باز هم یک بخش سرگرم کننده و لذتبخش بود.
در ادامه Call of Duty: Modern Warfare، Infinity Ward برای ساخت دنباله Modern Warfare 2 قدمی مهم برداشت و آنها تصمیم گرفتند انجین خود را بهبود ببخشند و این انجین ارتقا یافته با نام IW Engine 4.0 به آنها امکان ساخت یک بازی پیشرفتهتر از کار قبلی خود را فراهم کند. این بهبودهای اصلی در مدلهای شخصیتها، جزئیات محیط و نورپردازی قابل مشاهده بود و باعث بروز تازگی در بازی شد. داستان Call of Duty: Modern Warfare 2 چند سال پس از نسخه اول آغاز شده بود؛ مرگ زاخائف نه تنها جنبش روسیه را تقویت کرده بلکه کنترل همه روسیه را به دست گرفته بود.
ولادیمیر مکاروف، آنتاگونیست اصلی سه گانه Modern Warfare، انتقام خود از غرب را جستجو میکند. در بخش قابل توجهی از بازی، بازیکن در کنترل گری سندرسون یا «روچ»، عضوی از Task Force 141 قرار میگیرد. سوپ مکتاویچ به عنوان فرمانده گری سندرسون حضور دارد و کاپیتان پرایس از اواسط بازی بازگشت.
دیگر شخصیتها از قبیل گوست و سپهبد شپرد نیز در داستان نقش داشتند و کمپین Modern Warfare 2 گاهی بیشتر از یک تجربه نظامی به نظر میرسید و به جای صحنههای هیجان انگیز و اسکریپت شده، به نظر میرسید که مستقیما از فیلمهای جیمز باند الهام گرفته شده است. علاوه بر کمپین و مد بنیادی، Modern Warfare 2 شامل یک حالت جدید به نام Spec Ops بود که به طور تکرارناپذیر انواع چالشها و مراحل جدید ارائه میداد. این حالت توانست به یکی از محبوبترین حالات بازی تبدیل شود، اما نه به اندازه بخش زامبی از بازیهای Treyarch که تأثیر بیشتری بر روند سری گذارد.
پس از عرضه World at War، Treyarch برای پروژه بعدی خود فضایی جدید و بی سابقه در دنیای بازیها انتخاب کرد و Inspirational Paris Apocalypse Now و Full Metal Jacket، Call of Duty: Black Ops 2010 به دهه ۶۰ میلادی و فضای جنگ سرد سفر کرد. این پروژه که با IW Engine 3.0 ساخته شد، در نهایت به نام Call of Duty: Black Ops شناخته شد و در نوامبر 2010 منتشر شد. Black Ops داستان یک افسر CIA به نام Alex Mason را دنبال میکند که در اتاقی مرموز به صندلی بسته شده، توسط صدایی نامشخص در حال بازجویی بوده و دائما اعداد عجیبی را مشاهده میکند.
او بازگویی داستان گذشتهاش و شرکت در عملیاتها و جنگهایی چون حمله به خلیج خوکها و جنگ ویتنام را تجربه میکند و داستان بازی به شدت درگیر تمهای جاسوسی، ترورهای سیاسی، ماموریتهای مخفی و تئوریهای توطئه است و اغلب بهترین داستانی است که یک Call of Duty ممکن بوده باشد. بازی شخصیتهایی از جمله Frank Woods و Jason Hudson را معرفی کرد که به یکی از محبوبترین کارکترهای سری تبدیل شدند و کمپین Black Ops در ساختار بازی مدرن وارفر 2 ادامه داشت. بازی پر از لحظات هالیوودی با انفجارهای فراوان بود و علی رغم تنوع بالای محیطی در مراحل، ساختار بسیار خطی داشت.
یکی از المانهای بازگشتی از World at War خشونت شدید بود و در بخشهای مختلف از بازی میتوانستید شاهد جدا شدن اعضای بدن یا قطع عضو سربازان باشید و امکانات شخصی سازی بیش از پیش بود و بازیکنان میتوانستند سلاحها و کارکترهای خود را به دلخواه تغییر دهند. از دیگر ویژگیهای مهم مولتی پلیر Black Ops اولین حضور مپ Nuketown محبوب و اضافه شدن Theater Mode برای ضبط لحظات مهم بازی بود. حالت اصلی Black Ops بخش زامبی بود که این بار با ساختار کاملتر و خط داستانی جذابتر حضور پیدا کرد. زامبی برای اولین بار تمرکز بیشتری بر داستان گذاری داشت و یک خط داستانی جذاب برای این بخش شروع شد.
Call of Duty: Modern Warfare 3 در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و داستان بازی از نقطه پایان شماره دوم آغاز شد و دنیایی را به تصویر کشید که ولادیمیر مکاروف وارد جنگ جهانی سوم شده بود. مکاروف همراه با کاپیتان پرایس، سوپ مکتاویش، نیکولای و شخصیتهای جدیدی مانند یوری دوباره بازگشتند.
مدرن وارفر 3 در کمپین خود مواردی را ارائه کرد که پر از مراحل خطی، صحنههای هالیوودی، و انفجارهای فراوان بود و با این حال، با تمرکز بر مبارزات و صحنههای هیجان انگیز، بازی موفق به جذب توجه بازیکنان شد. Call of Duty: Modern Warfare 3 به طور کل توانست پایان مناسبی برای سه گانه ارائه دهد و طرفداران را راضی نگه دارد. بخش مولتی پلیر تقریبا مشابه نسخه قبلی بود اما تغییراتی هم به همراه داشت. تغییرات اصلی در بازی به کیل استریکها مربوط بود که این بار پوینت استریک نامیده شدند.
همچنین حالت Spec Ops و حالت جدید Survival به بازی اضافه شدند که بازیکنان با موجهای بی پایانی از دشمنان مبارزه میکردند و حالت Survival توانست محبوبیت خوبی جذب کند. Modern Warfare 3 نقدهای خوبی دریافت کرد و فروش بسیار موفقی داشت، اگر چه استقبال عمومی از بازی همانند نسخههای قبلی مثبت نبود و انتقاداتی مرتبط با تشابه زیاد با عناوین قبلی و تغییرات در مولتی پلیر وارد شد. در سال ۲۰۱۱، رقابت بین Call of Duty و Battlefield شروع شد. در ین بازی شما باید به تفنگ ها آشنایی کامل داشته باشید که برای اطلاعات بیشتر مقاله بهترین تفنگ های Modern Warfare 3 در فصل 2 را بخوانید.
با عرضه هر نسخه جدید از Call of Duty، انتقادات نسبت به تکراری بودن این سری رو به افزایش بود و Treyarch تصمیم گرفت برای پروژه بعدی تغییرات بزرگی ایجاد کند و Call of Duty را به فضای جدیدی و ساختار روایی نوآورانه ببرد. داستان Call of Duty: Black Ops 2 ادامهای بر نسخه اول بود و در دو زمان مختلف، دهه ۸۰ میلادی و سال ۲۰۲۵، جریان داستان را نشان میداد.
این بار Call of Duty وارد یک فضای آینده شده بود و این تغییر، تنوع بسیار مهمی برای سری ایجاد کرد و آنتاگونیست اصلی بازی، تروریستی به نام رائول منندز بود که قصد داشت آمریکا و چین را وارد جنگ سرد دوم نماید. وی به دلیل شخصیت پردازی قدرتمندش، یکی از بهترین آنتاگونیستهای Call of Duty به شمار میرفت.
بخش چند نفره نیز با تغییرات مهمی روبرو بود؛ برجستهترین تغییر، سیستم Pick 10 برای شخصی سازی کلاس بود که این بار به هر بازیکن امکان میداد ۱۰ اسلات را با موارد مورد نیاز خود بدون هیچ محدودیتی پر کنند. تغییرات دیگر در مولتی پلیر شامل سیستم پرستیژ کردن سلاح بود که به بازیکنان این امکان را میداد تا خود و سلاحهایشان را پرستیژ کنند.
علاوه بر این، Black Ops 2 اولین نسخه از Call of Duty بود که League Play را به بازی اضافه کرد که مشابه مسابقات حرفهای MLG بود و حالت زامبی هم برای سومین بار با تجربهای جدید و با تمرکز بیشتر بر روی داستان و ایستر اگهای جالب بازگشت. به عنوان مثال، در Tranzit، بازیکنان میتوانستند بین چند منطقه مختلف حرکت کنند و امکان ذخیره سازی امتیاز و سلاح در مکانهای خاص فراهم شده بود تا کارآیی تکرار بازی را افزایش دهد. زامبی با تمرکز بیشتر بر روی داستان و ایستر اگهای جالبش همچنان یکی از موارد محبوبترین Call of Duty ماند.
Call of Duty: Black Ops Declassified یکی از بازی های کالاف دیوتی موبایل است و یک عنوان اختصاصی برای کنسول دستی PlayStation Vita بود که توسط استودیو nStigate Games ساخته شد و این بازی تلاش میکرد تا یک تجربه کامل از Call of Duty را بر روی یک کنسول دستی ارائه دهد. Black Ops Declassified شامل بخش داستانی Operations، حالت مولتی پلیر و بخش کوآپ Hostiles بود.
در حالت مولتی پلیر، وضعیت بهتری وجود داشت و بازی شامل پنج حالت و هفت مپ بود، که بازیکنان میتوانستند در مپهای 4v4 شرکت کنند با وجود ۲۸ سلاح، عناصری مانند کیلاستریک، پرکها و سیستم پرستیژ نیز حضور داشتند. از طرفی، بخش Hostiles شامل یک حالت مشابه با Survival در Modern Warfare 3 بود که بازیکنان باید در مپهای مولتی پلیر در برابر امواج دشمنان زنده بمانند.
با این حال، Black Ops Declassified به عنوان یک افتضاح برای Call of Duty شناخته شد و با نقدهای منفی شدید همراه بود و ایراداتی نظیر ضعف بخش تکنفره، کنترل ناکام، گرافیک ناپذیر و باگهای متعدد بازی از سوی منتقدان مورد انتقاد قرار گرفت. اما، علیرغم این نقدها، بازی به دلیل نام Call of Duty، فروش قابل توجهی را تجربه کرد.
در دورانی که Infinity Ward وارد شرایط عجیبی شد، نه تنها سه گانه بزرگ Modern Warfare به پایان رسید، بلکه پس از اخراج و استعفای اعضای کلیدی، استودیوی متفاوتی تشکیل شد و پس از انجام Modern Warfare 3، این استودیو مسئولیت ساخت اولین Call of Duty نسل هشتمی را برعهده گرفت و یکی از بازی های کالاف دیوتی موبایل شد در حالی که شایعات مربوط به برگزاری یک پیش درآمد Modern Warfare با تمرکز بر روی شخصیت «گوست» مطرح بود، Infinity Ward تصمیم گرفت تا یک دنیای جدید و مستقل ایجاد کند که از شخصیتهای اصلی چون «گوست» الهام گرفته شده بود.
Call of Duty: Ghosts در بهار سال ۲۰۱۳ معرفی شد و گرافیک علیرغم بهبود، نسبت به Battlefield 4 ضعیف به نظر میرسید و بازی نیز به روند معمول فرنچایز ادامه داد و در همین زمان، Activision و Infinity Ward تصمیم گرفتند در تبلیغات بازی بر روی موارد اصلی مانند حضور یک سگ به عنوان همراه بازیکن و هوش مصنوعی ماهیها تأکید کنند. این استراتژی تنها موضوع گفتگو بود و به طور نهایی، Ghosts به عنوان نقطه کمینه تاریخ Call of Duty شناخته شد. داستان Ghosts در یک آینده نزدیک (2017) رخ میدهد که خاورمیانه در جنگ اتمی ویران شده، و جهان با نفت کمبود روبرو است.
در این فضا، کشورهای تولید کننده نفت آمریکای لاتین به نام تشکیلداد ، به عنوان ابرقدرتهای جدید دنیا به مکزیک و آمریکای متحده حمله میکنند و Ghosts تصویر جالبی از یک آمریکا ویران و آخرالزمانی ارائه میدهد که قطعا از جمله فضاهای یونیک سری است.
کمپین کوتاه این بازی از سرگرمی پایدار Call of Duty استفاده میکند، اما شخصیتهای کم عمق و داستانی با قوس واقعیت نزدیک واضح منجر به فراموش شدن این داستان کرده بود. در مولتی پلیر، تجربهای آشنا و ارزشمند منتظر بازیکنان بود؛ اما بزرگتر شدن مپها انتقادات فراوانی را به همراه داشت. این انتقادات نه فقط به دلیل اندازه آنها بلکه به دلیل طراحی نابسامان این مپها بود و برای راهنمای نصب این بازی مقاله آموزش نصب بازی کالاف دیوتی گوست را میتوانید بخوانید.
Call of Duty: Advanced Warfare در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و به آینده نسبتا دوری از سری کالاف دیوتی موبایل پیشبرد که این بازی اولین نسخهای بود که کاملا در آینده رخ میداد و داستان آن در سال ۲۰۵۹ درگیر ماجراهای گروهی به نام KVA و شرکت نظامی خصوصی Atlas میشد. بازیکن در نقش جک میچل قرار میگرفت و با استخدام آیرنز، با استفاده از Exo-Suit تواناییهای حرکتی خارق العاده برای مبارزه با تهدیدها داشت. در ضمن، از لباس Exo-Suit مجهز به امکانات حرکتی بالا میتوانست استفاده کند که شامل پرشهای بلند، جهشهای سریع و قابلیت رسیدن به نقاط مرتفع بود. گرافیک و صداگذاری بازی به خوبی عمر کرده و باعث ارائه تجربه بی سابقهای به بازیکنان شده بود.
بر اساس ساختار و طراحی مشابه با نسخههای قبلی، ادونسد وارفر با سیستم حرکتی پیشرفتهاش تجربهای استثنایی به بازیکنان ارائه داد همچنین، برای اولین بار در تاریخ سری، حالت زامبی به نام Exo Zombies در این بازی وجود داشت که تجربهای غیر از زامبیهای تری آرک به بازیکنان ارائه میکرد. این حالت به صورت DLC قابل دسترسی بود و استقبال متوسطی از آن شد. به طور کل، Advanced Warfare با گرافیک و صداگذاری واقعا برجسته، به عنوان شروع جدید نسل هشتمی کالاف دیوتی تلقی میشود.
در سال ۲۰۱۵، سومین قسمت از مجموعه Black Ops، یعنی Call of Duty: Black Ops 3 منتشر شد و جزوه یکی از بازی های کالاف دیوتی موبایل شد که این بازی، علی رغم نامگذاری تحت لیبل Black Ops، به ندرت ارتباطی با نسخههای قبلی تری آرک داشت. در حالی که داستان بازی براساس وقایع نسخه دوم اتفاق میافتاد، اما تا حد زیادی ارتباطی با داستان و شخصیتهای نسخههای قبلی وجود نداشت.
داستان Black Ops 3 در سال ۲۰۶۵، چهل سال پس از رویدادهای Black Ops 2، جریان داشت و با فعالیتهای یک گروه تکنولوژیهراس به نام KVA و نظامی خصوصی Atlas، دنیا وارد جنگ سرد سوم شده بود. بازیکن در نقش یک سرباز بی نام قرار میگرفت که برای اولین بار جنسیتش قابل انتخاب بود. این سرباز در جریان یک عملیات در اتیوپی شدیدا زخمی شده و با ایجاد اندامهای ماشینی و رابط عصبی DNI، توسط فرمانده تیلور نجات پیدا میکند.
بخش کمپین این بازی به صورت جدیدی طراحی شده بود و امکانات جدیدی را ارائه میداد اما علی رغم پیشرفتهای خوب، داستان Black Ops 3 توانایی جذب طرفداران بیشتری را نداشت و به عنوان یک داستان اغلب نامفهوم و پیچیده تلقی میشد. همچنین، انتخابهای تاثیرگذار که در نسخههای قبلی مشاهده میشد، در این بازی حذف شده بود و بازی به حالت خطی برگشته بود. حالت زامبی هم دوباره وارد بازی شده بود و با مپ Shadows of Evil تجربهای جدید به بازیکنان ارائه میداد. اما این حالت، برای بازیکنان جدید، پیچیده و فهم ناپذیر بود.
هنگامی که Call of Duty: Infinite Warfare در بهار ۲۰۱۶ معرفی شد، واکنش منفی بازیکنان آنقدر بود که تریلر رونمایی بازی به ۴ میلیون دیسلایک رسید و به یکی از دیسلایک شدهترین ویدیوهای تاریخ یوتیوب تبدیل شد و بازیکنان کالاف دیوتی که از فضای علمی-تخیلی انتشارات اخیر خسته شده بودند، از دیدن Infinite Warfare که بیشتر به آینده متمایل شده بود ناراضی بودند.
این واکنش منفی همزمان با استقبال بسیار بالا از Battlefield 1 که به جنگ جهانی اول میپرداخت، همراه بود و کمپین Call of Duty: Infinite Warfare بیشتر در فضای فضایی اجرا میشد و بازیکن در نقش خلبان و فرمانده قرار میگرفت و پتانسیل بالایی برای نوآوری در گیم پلی وجود داشت که خوشبختانه Infinite Warfare از آن استفاده کرد. کمپین با داشتن یک هاب به بازیکن اجازه میداد تا تجهیزات خود را شخصی سازی کند و حتی ماموریتهای جانبی را برای جوایز خاص انجام دهد.
نبردهای هوایی نیز یک المان مهم بخش داستانی بودند و بازیکن میتوانست از جنگنده فضایی شخصی سازی شده خود به نام Jackal استفاده کند. این نبردهای هوایی بسیار جذاب بودند و بازیکنان میتوانستند به شیوه دلخواه خود در جنگ شرکت کنند و حالت زامبی نیز در بازی حضور داشت و این بار شامل یک پارک تفریحی با حال و هوای دهه هشتاد میلادی بود که زامبی Infinite Warfare در ابتدا شامل سیستم حرکتی کمپین و مولتی پلیر نبود و البته جذابیت زیادی برای تازه واردان و بازیکنان قدیمی داشت.
اکتیویژن تصمیم گرفت با بازگرداندن یک عنوان قدیمی و محبوب، دل طرفداران را به دست آورد و مدرن وارفر، با بهبود شخصیتها، انیمیشنها و نورپردازی یک چهره جذاب پیدا کرد که این ریمستر شامل بخش چندنفره بازی هم بود و واقعا میتوان گفت با یک ریمستر تمام و کمال طرف بودیم. اما متأسفانه، این ریمستر فقط در اختیار خریداران نسخه Legacy Edition اینفینیت وارفر با قیمت بالا قرار گرفت.
این تصمیم ناامیدیهای بازیکنان را برانگیخت و به تلاش ریون سافتور آسیب جدی وارد کرد. اکتیویژن همچنین پرداختهای درون برنامهای را به بازی اضافه کرد و مپهای بسته الحاقی را دوباره به فروش برای نسخه ریمستر گذاشت. این تصمیمات باعث خشم طرفداران شد و بازیکنان احساس ناامیدی کردند و ریمستر مدرن وارفر در نهایت به صورت مستقل منتشر شد، اما به دلایلی جذب عمدهی بازیکنان نشد و برای اکتیویژن به یک شکست بزرگ تبدیل شد.
با اعلام Call of Duty: WWII در بهار ۲۰۱۷، یک موج جدید از انتظارات برای این بازی شکل گرفت و این بازی که به دوران جنگ جهانی بازگشت و به گیم پلی «پوتین روی زمین» وفادار بود، در کمپین خود تجربه جذابی را ارائه کرد که شخصیت اصلی بازی، رونالد دنیلز، به همراه جوخه خود در عملیاتهایی تاریخی شرکت میکرد.
این بازی با کنشهای شبیه به Band of Brothers و تمرکز بر شخصیتها و جزییاتی همچون اردوهای کار اجباری نازیها، تصویر زیبا و دردناکی از جنگ جهانی دوم به تماشاچیان ارائه میداد و دو مکانیک جدید در کمپین این بازی مشهود بود. بستههای سلامتی که بازیکن باید به آنها متوجه شود و تلاش کند برای بازیابی جان خود از آنها استفاده کند و تمرکز بر جوخهای که عضو آن هستید که میتوانستند به شما در موقعیتهای مختلف کمک کرده و مهمات را فراهم کنند.
اینها به همراه بازیکنانی که میتوانستند برای فرار از خطرات از شیرجه دلفینی استفاده کنند، تجربهای جذاب از این بازی ارائه میداد و گرافیک بهبود یافته این بازی، محیطها و شخصیتهای آن را واقع گرایانهتر نمایان میساخت و باعث میشد تا حال و هوای جنگ جهانی دوم به شکلی زیبا به تصاویر انتقال پیدا کند. اما بخشی از این بازی که ممکن بود موجب انتقادها شود، شامل طراحی مراحل خطی بیش از حد، استفاده زیاد از Quick Time Events و طراحیهای شبیه بازیهای قدیمی بود. به طور کلی، این بازی ترکیبی از ویژگیهای جذاب و نقاط قابل بهبود بود که تجربه جالبی را برای بازیکنان ارائه کرد.
در زمان شروع کار به ساخت چهارمین نسخه از بازی Black Ops، تیم توسعه دهنده تریآرک قصد داشت با کمپینی نوآورانه به تجربه بازیکنان پایان دهد و این کمپین، به دنبال داستان Black Ops 3 بود و در دنیای پسا-آخرالزمانی جریان داشت. قرار بود که این بخش از بازی تمرکز زیادی بر روی حالت کو-آپ داشته باشد، به طوری که بازیکنان در سناریوهای 2v2 به یکدیگر میپیوندیدند تا داستان را پیش ببرند، با این حال این ویژگی برای بازیکنان قابل تنظیم بود.
توسعه این بخش تا اوایل سال ۲۰۱۸ ادامه داشت اما پس از تستهای پلی، نتایج خوبی به همراه نداشت و با تعیین تاریخ انتشار بازی در ماه اکتبر همان سال توسط اکتیویژن، تریآرک مجبور شد تا تصمیم سختی بگیرد. در یک حادثه بیسابقه در تاریخ فرنچایز، بخش تک نفره از کالاف دیوتی حذف شد و به جای آن، به ترند چند سال اخیر بازیهای ویدیویی، یعنی بتل رویال متمرکز شد. این تغییرات باعث شدند تا واکنشها نسبت به بازی بسیار منفی باشد. بخش مولتی پلیر Black Ops به بازی بازگشت اما بدون جت پک و والرانینگ، بازیکنان به گیمپلی Boots on the Ground بازگشتند.
این بخش شامل اسپشیالیستهای بازگشتی و جدید بود که هرکدام از قابلیتهای خاصی برخوردار بودند و هر تیم فقط میتوانست دو اسپشیالیست داشته باشد. تغییراتی در بازی حاضر بود که تاکتیکتر کردن تجربه بازی را تقویت کرد. عناصری همچون بازیابی دستی جان و شخصی سازی سلاحها منجر به ایجاد گیم پلی عمیقتری شد همچنین حالت زامبی با اضافه کردن محتوای بیشتر نسبت به نسخههای قبل از خود، بازگشته بود که در این حالت، مپهای محبوب یک پیکرهی Black Ops نیز حضور داشتند همچنین، مپ جدیدی تحت عنوان Alcatraz به عنوان یک نسخه کوچکتر از بتل رویال ارائه شد که شامل ۴۰ نفر بود و دارای امکان ریسپاون بود.
Call of Duty: Mobile یک بازی تماما چند نفره است و شامل دو حالت مولتی پلیر اصلی و بتل رویال میشود و حالت مولتی پلیر شامل Team Deathmatch، Domination و Kill Confirmed است و در آن مپهای محبوب بازیهای Modern Warfare و Black Ops 2 حضور دارند. این حالت شامل دو نوع مچ میکینگ، یعنی عادی و رنکد، میشود و علاوه بر مولتی پلیر، بازی شامل حالت زامبی هم بود که متأسفانه به دلیل کمبود بازیکنان، بعد از چند ماه حذف شد.
در حالت بتل رویال، تجربهای مشابه Blackout بلک آپس 4 ارائه میشود، با ۱۰۰ بازیکن که برای بقا و جمع آوری تجهیزات در یک مپ بزرگ رقابت میکنند و یکی از نکات جالب بتل رویال کاد موبایل این است که بازیکنان میتوانند به صورت سوم شخص نیز بازی کنند که این امر برای رقابت با بازیهایی مانند پابجی و فورتنایت اضافه شده است. بازی تاچ-است کنترلی تماما برای موبایل طراحی شده است و به همین دلیل، سیستم حرکتی آن اگرچه بازیهای اصلی سری نیست، اما همچنان تجربهای عالی برای بازیکنان فراهم میکند.
بازیکنان اگر دلخواه دارند، میتوانند از یک کنترلر برای کنترل بازی استفاده کنند و گرافیک بازی Call of Duty: Mobile بسیار با کیفیت و تحسین برانگیز است و میتوان آن را با نسخههای نسل هفتمی مقایسه کرد. این بازی به صورت رایگان قابل بازی است و برای درآمد، به پرداختهای درون برنامهای متکی است که تنها به آیتمهای تزئینی محدود میشود.
بازی دارای دو واحد پولی است که یکی از طریق بازی کردن و دیگری با پرداخت پول واقعی به دست میآید که نام این دو واحد، اولی CP است که برای خرید آیتمهای تزئینی استفاده میشود و دومی BP نام دارد که بازیکنان میتوانند با آن در بتل پسهای فصلی شرکت کنند و جوایز مختلف دریافت کنند.
هنگام ارائه و عرضه بازی Call of Duty: Modern Warfare در سال ۲۰۱۹، تفاوت چشمگیر آن با نسخههای قبلی واضح بود و گرافیک بالای بافتها، انیمیشنها، مدلهای کاراکترها، نورپردازی و هر جزئی که به جلوه بصری بازی مرتبط بود، در حد یک نسل پیشرفت کرده بود. در کنار گرافیک، تغییرات چشمگیری در گیم پلی بازی رخ داد. Call of Duty: Modern Warfare ۲۰۱۹، از منظرهای مختلف به عنوان یک شروع جدید برای فرنچایز محسوب میشد.
یکی از این تفاوتها مربوط به داستان بازی بود که به عنوان یک ریبوت برای سری Modern Warfare در دنیای جدیدی رقم خورده بود که واقعیات سه گانه اصلی در آن رخ نداده بود و داستان بازی درباره تلاش یک افسر CIA و نیروی SAS همراه با شورشیان از ارزیکستان، کشور خیالی مورد حمله ارتش روسیه برای نجات آن بود.
این داستان تمرکز زیادی بر روی جوانب تاریک و وحشتناک جنگ داشت و یکی از جدیترین کمپینهایی بود که سری بازیهای Call of Duty تاکنون ارائه کرده بود و کمپین بازی یکی از بهترینها بود که Call of Duty تاکنون ارائه کرده بود و با لحظات هیجان انگیز و شوکه کننده خود، بازیکنان را تا پایان جذب خود نگه داشت.
مرحله Clean House به عنوان یکی از برجستهترین مراحل تاریخ سری، توجه بسیاری را به خود جلب کرد؛ اما در برخی موارد، بازی ممکن بود شوکه کننده و جدل برانگیز به نظر برسد و از آن به عنوان نقطه ضعفی انتقاد شود همچنین در ابتدا برنامه برای وجود هیچ مینی مپی در حالت چندنفره بازی وجود نداشت، اما بازخورد بازیکنان از بتای بازی باعث شد تا این قابلیت به نام اینفینیتی به بازی اضافه شود، با این حال بدون افشای مکان دشمنان. سیستم شخصی سازی اسلحه هم به طور ژرفتری ارتقا یافته بود و بازیکنان از بین ۶۰ اتچمنت مختلف میتوانستند انتخاب کنند و بر روی سلاح خود نصب کنند.
بهعلاوه، دو حالت جدید به بخش چند نفره اضافه شدند که تجربیات جالب و یکتای خود را ارائه میدادند و اولین آن Ground War بود که در مپهای بزرگ برگزار میشد و شامل ۱۰۰ بازیکن و وسایل نقلیه مختلف بود. این حالت عملا به عنوان پاسخ Call of Duty به سری Battlefield تلقی میشد و برای مدتی، یکی از پرطرفدارترین بخشهای بازی بود.
دیگر حالت Gunfight بود که مپهای بسیار کوچک را فراهم کرده و دو تیم دو نفره را در مچهای چهل ثانیهای مقابل یکدیگر قرار میداد تا رقابت کنند و Call of Duty: Modern Warfare ۲۰۱۹، نه تنها از نظر داستان و گیم پلی، بلکه از نظر پشتیبانی پس از انتشار هم یک تحول بزرگ برای Call of Duty بود. این بار دیگر خبری از جعبه لوت و سیزن پس نبود و تمام محتویات اضافه به صورت رایگان در دسترس بازیکنان قرار گرفتند. به جای سیاستهای پیشین، Call of Duty به ساختار فصلی و بتل پس رو آورد.
از آن زمان که بازی Call of Duty: Modern Warfare ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد، شایعات درباره اضافه شدن یک بخش بتل رویال به گوش مردم میرسید و این تصور منطقی بود زیرا Blackout یکی از بخشهای محبوب Black Ops 4 بود و قطعا اکتیویژن دوست نداشت بازار بتل رویال را رها کند. در طول این چند ماه، بارها و بارها ما شاهد فاش شدن اطلاعات این بخش بودیم. در نهایت، اکتیویژن این حالت بتل رویال را با نام Call of Duty: Warzone معرفی کرد. Warzone در واقع حالت چهارم Modern Warfare بود، اما بر خلاف Blackout، قابلیت بازی کردن آن به صورت جداگانه و رایگان بود.
Warzone از موتور Modern Warfare ۲۰۱۹ استفاده میکند و تجربه بتل رویال را به بازیکنان منتقل میکند و بازی در مپی با نام Verdansk جریان دارد و ۱۵۰ بازیکن میتوانند به صورت تک نفره یا گروهی در آن فرود آمده و با پیدا کردن تجهیزات برای زنده ماندن تا آخرین لحظات بازی تلاش کنند. در نگاه اول، Warzone شباهت زیادی به سایر بازیهای بتل رویال داشت که صرفا گیمپلی Call of Duty را بر میداشت، اما در واقع نوآوریهای خاص خود را در این ژانر به ارمغان میآورد.
به عنوان مثال، سیستم اینونتوری آن را تا جای ممکن ساده میکند تا بازیکنان در لحظات حساس نگران مدیریت اینونتوری نباشند. یک نوآوری دیگر Gulag است؛ بازیکنان پس از کشته شدن به یک مکان به نام گولاگ منتقل میشوند و در آنجا در یک مبارزه تک به تک قرار میگیرند. در صورت پیروزی، میتوانند به بازی باز پرتاب شوند. با این حال، با مرگهای بعدی دیگر امکان برگشت به گولاگ وجود نخواهد داشت. با این حال، یک راه برای بازگشتن به بازی همواره وجود دارد. فروشگاههایی در سراسر مپ قرار دارند که امکان خرید مهمات، آرمور، کیلاستریک و… و حتی بازگرداندن همت یمیهای کشته شده را برای بازیکنان فراهم میکنند.
بلافاصله پس از عرضه Warzone، Call of Duty: Modern Warfare 2 به صورت ریمستر در ماه مارچ برای پلی استیشن 4 منتشر شد و یک ماه بعد برای پیسی و ایکس باکس وان عرضه شد و در حینی که ریمستر نسخه اول توسط ریون سافتور تولید شده بود، استودیوی Beenox وظیفه ریمستر Modern Warfare 2 را بر عهده داشت. متأسفانه، با اینکه نام این عنوان Modern Warfare 2 Remastered است، Beenox تنها کمپین این بازی را ریمستر کرد و دیگر بخشهای مولتی پلیر و Spec Ops وجود نداشت.
اگر چه اکتیویژن در این زمینه توضیحی ارائه نداده است، اما قابل توجه است که این کار به منظور حفظ بازیکنان Call of Duty در Modern Warfare 2019/Warzone انجام شده است همچنین، ریمستر Modern Warfare 1 نیز از نظر تجاری موفقیت چندانی نداشت و بخش چند نفرهاش با استقبال خاصی مواجه نشد. با وجود قیمت ۲۰ دلاری، این ریمستر با گرافیک بهبود یافته، علاوه بر تغییرات کوچک ولی مؤثر در صحنههای مختلف، تجربه کمپین محبوبی را با کیفیت بهتر ارائه میدهد و از طرف دیگر، آیتمهای تزئینی ویژهای وجود دارند که با خرید بازی، میتوانید برای Modern Warfare 2019/Warzone به آنها دست یابید.
در اوایل دهه ۸۰ میلادی، رویدادهای Black Ops Cold War جریان مییابد و محل آن به درستی بین نسخه 1 و 2 واقع میشود و داستان این بازی درباره یک جاسوس مرموز اهل شوروی به نام پرسیوس است که نقش اساسی در ایجاد وقایع جنگ سرد دارد. بر اساس دستورالعملهای رونالد ریگان، یک عامل مخفی CIA به نام راسل ادلر مسئول تشکیل تیمی برای پیدا کردن و نابود کردن پرسیوس است و در سراسر جهان به دنبال او میگردد و جزوه بازیهای کالاف دیوتی است.
شخصیتهای الکس میسون، فرانک وودز و جیسون هادسون از نسخههای قبلی نیز (با صداپیشگان جدید) در این بازی حضور دارند، همچنین شخصیتهای جدیدی به آنها اضافه شدهاند در حالی که بازیکن در برخی اوقات کنترل شخصیت الکس میسون را بر عهده میگیرد، اما شخصیت اصلی که در اکثر بازی نقش میبازد، فردی به نام “بِل” است. بازیکن میتواند جزئیاتی از جمله نام واقعی بِل، جنسیت، گذشته و صفات شخصیتی او را تعیین کرده و در انتها تصمیمهایش در حین داستان تأثیرگذار است و این اولین بار است که شخصیت اصلی یک کمپین Call of Duty به صورت چندان شخصی سازی شده است.
کمپین Cold War شامل یک عامل مهم است که از نسخه 2 بعد از Black Ops دیگر مشاهده نکردهایم، یعنی انتخابهای تاثیرگذار بر داستان و در طول کمپین، فرصتهای متعددی برای تصمیم گیری در نقاط مختلف و تحت فرمان رسانی اتفاقات و پایان بازی فراهم شده است. ماموریتها نیز تا مرحلهای عمیقتر از گذشته توجه به جزئیات دارند و بیشتر به گشت و گذار تأکید دارد. در هر ماموریت، علاوه بر هدف اصلی، ماموریتهای اختیاری نیز وجود دارد و ممکن است مدارک مختلفی جمع آوری کنید. همچنین ماموریتهای فرعی نیز وجود دارند که همگی روی جریان بازی تأثیر میگذارند و میتوانند پایان داستان را تغییر دهند.
داستان Call of Duty: Vanguard ما را به دهه ۱۹۴۵ و پایان جنگ جهانی دوم میبرد و روایتی از ظهور Task Force Vanguard را ارائه میدهد، یک گروه نیروی ویژه که به تهدید پروژه مخفی نازیها علیه دنیای آزادی مخالفت میکند. این گروه شامل سربازانی از سرتاسر جهان، از جمله آرتور کینگزلی از انگلیس، پولینا پترووا از شوروی، لوکاس ریگز از استرالیا و وید جکسون از آمریکا است. ونگارد تمرکز داستانی خود را بر روی معرفی و پردازش هر چهار شخصیت اصلی میگذارد و با زمانگاری در دورههای مختلف جنگ جهانی دوم، تجربه فراموش نشدنی برای بازیکنان فراهم میکند.
در بخش چند نفره، Vanguard از موتور IW Engine 8.0 ساخته شده است و بهبودهای زیادی در حرکت و تیراندازی دارد، همچنین امکانات جدیدی مانند تیراندازی کور و تخریب پذیری محدود را ارائه کرده است. بخش زامبی این بازی نیز با همکاری تریآرک و مپ Der Anfang، مقدمهای برای حالت زامبی Cold War ایجاد کرده است اما این بخش همچون بازی اصلی نتوانست نظر بازیکنان را به خود جلب کند و انتقادهایی را به همراه داشته است.
Modern Warfare 2 2022 یکی از بازیهای کالاف دیوتی موبایل است ک داستان این بازی به عنوان ادامهای از نسخه Modern Warfare 2019 عرضه شد و مانند نسخه Modern Warfare 2 سال 2009، Task Force 141 را معرفی میکند. علاوه بر سربازانی همچون کاپیتان پرایس، “گَز”، جان مکتاویش (سوپ) و سایمون رایلی (گوست)، شخصیتهای جدیدی مانند آلخاندرو وارگاس نیز در این داستان حضور دارند.
بخش داستانی Modern Warfare 2 ترکیبی از واقع گرایی و لحن بین نسخههای قبلی این سری است؛ از یک سو با لحن واقع گرایانه Modern Warfare 2019 و از سوی دیگر با یادآوری لحظات دیوانه وار Modern Warfare 2 2009، تنوع و جذابیت خاصی را به ارمغان میآورد. یکی از پیشرفتهای بزرگ این نسخه، طراحی مراحل آن است که به بازیکنان امکان میدهد به طور خلاقانهتر و با گستردگی بیشتری از خط مشی بازی عمل کنند.
مراحلی وجود دارند که انجام چندین هدف به ترتیب دلخواه و با روشهای مختلف را امکان پذیر میکنند، حتی مرحلهای که بازیکن را در یک تجربه Survival قرار میدهد و باید با منابع محدود خود برای زنده ماندن مبارزه کند. بخش چند نفره Modern Warfare 2 تازگیهای جذابی ارائه کرده است، از شنا، مبارزات در آب، امکان شیرجه زدن، تغییرات در Gunsmith، تغییرات در شخصیات و امکانات جدیدی مانند Prisoner Rescue و Knockout برخوردار است. همچنین حالت Ground War و Invasion تجربههای جدیدی به بازیکنان ارائه میدهند، همچنین زاویه دوربین سوم شخص نیز تجربه متفاوتی را برای بازیکنان فراهم میکند.
وارزون 2 یکی از بازیهای کالاف دیوتی موبایل است که با آغاز کار خود در مپ Al Mazrah وارد یک ماجرای جدید شد؛ این مپ خاورمیانهای و بیابانی که دارای تقریبا ۲۰ مکان مهم است، بزرگترین مپ در تاریخ وارزون است و توانایی جذب تا ۱۵۲ بازیکن را دارد. در فصلهای بعدی، مپهای کوچکتری مانند Ashika Island و Vondel به بازی اضافه شدند که برای حالات دیگر بازی مانند Resurgence طراحی شده بودند، نه برای بتل رویال. DMZ نیز یکی از حالتهای اضافی بازی بود که در آن بازیکنان در تیمهای سه نفره با دشمنان هوش مصنوعی و بازیکنان واقعی روبرو میشدند.
این حالت نیازمند انجام ماموریتهای Faction Mission، کسب لوت و پول و ذخیره سازی جوایز در نقاط خاص از مپ برای خروج از بازی بود. DMZ ترکیبی از بازیهای محبوب مانند Escape from Tarkov و Hunt: Showdown بود که به عنوان Extraction Shooter شناخته میشوند. علاوه بر این، بتل رویال نیز به عنوان یک مد دیگر در وارزون 2 باقی ماند. در این نسخه، امکان خرید Loadout کامل از فروشگاهها وجود نداشت و بازیکنان باید از محمولههای تصادفی یا Strongholdها برای کسب سلاحها و Loadout استفاده میکردند و تغییراتی همچون گولاگ نیز در این ورژن وجود داشت که بازیکنان با اولین مرگ وارد آن میشدند.
در تابستان 2023، با معرفی Call of Duty Modern Warfare 3، یک عنوان بازیهای کالاف دیوتی موبایل و شامل سه بخش به بازار عرضه شد: کمپین داستانی، حالت چند نفره و برای اولین بار در تاریخ مدرن وارفر، حالت زامبی است و داستان این نسخه شامل ورود Task Force 141 به نبردی با گروه تروریستی تحت رهبری ولادیمیر مکاروف بود. کاراکترهایی مانند کاپیتان پرایس، سوپ مکتاویش، گَز و گوست از نسخههای پیشین به بازی برگشته و تجربه هیجان انگیز کمپین را فراهم کردهاند. همچنین، بازی Modern Warfare 3 وعده بازگشت به دوران طلایی بازی را داده و به قدرت این وعده پایبند بود.
این نسخه شامل تمام ۱۶ نقشه از بازی Modern Warfare 2 سال 2009 بود که با استفاده از انجین جدید بازسازی شده بودند. این نسخه از بازی مواردی همچون Slide Cancel را بازگشت داده و تاکید بیشتری بر روی حرکت و واکنشهای سریع داشته. از طرف دیگر، ویژگی انتقال تمام سلاحها و اقلام تزئینی از عنوان قبلی به بازی جدید، از جمله امکانات جالب توجه Modern Warfare 3 بود. اضافه شدن ۷۷ سلاح دیگر از MW2 به این نسخه باعث شد که بازی با ۱۱۲ سلاح یکی از طولانیترین لیستهای سلاح در تاریخ کالاف دیوتی را ارائه دهد.
در Call of Duty Modern Warfare 3، سیستم Gunsmith به عنوان یکی از ویژگیهای اصلی بازی بازگشت، اما این بار ویژگی بحث برانگیز Weapon Tuning وجود نداشت. به جای آن، سیستم Armory Unlocks اضافه شد که به باز کردن سلاحها، تجهیزات و کیل استریکها نیاز به تکمیل چالشهای مختلف داشت. تغییرات مولتی پلیر Modern Warfare 3 استقبال طرفداران را جلب کرد، به ویژه کسانی که به دنبال گیم پلی سریعتر هستند. بخش حالت زامبی نیز یکی از بخشهای مورد علاقه بود که توسط استودیو تریآرک ساخته شده بود و تجربهی منحصر به فردی را به بازیکنان ارائه میداد.
این حالت، به عنوان MWZ شناخته میشد و به طور مشابه با مپ Outbreak در Black Ops Cold War، یک تجربه متفاوت ارائه میکرد. در محیط زامبی مدرن وارفر 3، بازیکنان وارد مپ Urzikstan میشدند که یک مپ جدید و جذاب بود. آنها در تیمهای سه نفره به انجام Contractها پرداخته، خود را تقویت میکنند و با موفقیت از منطقه خارج میشوند. در این مسیر، باید با زامبیها یا انسانهای کنترل شده توسط هوش مصنوعی مبارزه کنند. تلاش همکاران تیم سه نفره برای همکاری و جلوگیری از PVP در این حالت واضح بود.
اما حالا که با تمام نسخههای کالاف دیوتی آشنا شدید؛ میخواهیم شما را با کالاف دیوتی موبایل نیز آشنا کنیم. کالاف دیوتی موبایل یکی از محبوبترین بازیهای موبایلی بوده که توسط شرکت Activision منتشر شده است. این بازی در تاریخ 1 اکتبر 2019 عرضه شد و به سرعت توانست جایگاه ویژهای در بین علاقهمندان به بازیهای تیراندازی اول شخص (FPS) پیدا کند. در ادامه، به بررسی داستان بازی، ویژگیها و قابلیتهای آن میپردازیم. کالاف دیوتی موبایل شامل چندین حالت بازی مختلف است که هر کدام داستان و محیط خاص خود را دارند.
این بازی از مجموعهای از نقشهها و شخصیتهای معروف سری بازیهای کالاف دیوتی استفاده میکند. برخی از شخصیتهای معروف این بازی شامل کاپیتان جان پرایس، سیمون “گوست” رایلی، الکس میسون و فرانک وودز هستند. هر کدام از این شخصیتها داستان و پیشینه خاص خود را دارند که در طول بازی به آنها پرداخته میشود. کالاف دیوتی موبایل دارای گرافیک سهبعدی با جزئیات بسیار بالا است که تجربهای واقع گرایانه و هیجان انگیز را برای بازیکنان فراهم میکند.
افکتهای صوتی بازی به گونهای طراحی شدهاند که حس و حال واقعی جنگ را به بازیکنان منتقل میکنند. صدای تیراندازی، انفجارها و مکالمات بین شخصیتها به خوبی در بازی پیادهسازی شده است. همچنین کنترلهای بازی به گونهای طراحی شدهاند که حتی بازیکنان تازهکار نیز بتوانند به راحتی بازی را انجام دهند. همچنین، بازی دارای حالتهای مختلفی است که هر کدام چالشها و جذابیتهای خاص خود را دارند. کالاف دیوتی موبایل دارای حالتهای مختلفی از جمله Team Deathmatch، Domination، Search & Destroy، Frontline و Battle Royale است.
هر کدام از این حالتها تجربهای متفاوت و هیجانانگیز را برای بازیکنان فراهم میکنند. بازی شامل نقشههای معروف و محبوبی مانند Nuketown، Crash، Hijacked، Killhouse و Standoff است. هر کدام از این نقشهها دارای طراحی منحصر به فرد و چالشهای خاص خود هستند. بازیکنان میتوانند شخصیتها، سلاحها و تجهیزات خود را سفارشی سازی کنند. این قابلیت به بازیکنان امکان میدهد تا بازی را به سبک و سلیقه خود بازی کنند.
اگر میخواهید درباره ی بازی کالاف دیوتی موبایل بیشتر بدانید میتوانید مقاله همه چیز درباره ی کالاف دیوتی موبایل را در رسانه ایموجو بخوانید.
سری بازیهای کالاف دیوتی با ارائه تجربههای متنوع و هیجان انگیز، توانستهاند جایگاه ویژهای در بین علاقه مندان به بازیهای تیراندازی اول شخص پیدا کنند. از نسخههای کلاسیک و محبوبی مانند Call of Duty 4: Modern Warfare و Call of Duty: Black Ops گرفته تا نسخههای جدیدتر و پیشرفتهتر، این سری بازیها همواره توانستهاند با ارائه داستانهای جذاب، گرافیک بالا و گیم پلی هیجان انگیز، توجه بازیکنان را به خود جلب کنند.
با عرضه کالاف دیوتی موبایل، این تجربه به دنیای موبایلها نیز منتقل شد و بازیکنان میتوانند در هر زمان و مکانی از این بازی لذت ببرند. کالاف دیوتی موبایل با گرافیک بالا، افکتهای صوتی هیجان انگیز، گیم پلی ساده و روان و حالتهای مختلف بازی، توانسته است جایگاه ویژهای در بین علاقهمندان به بازیهای موبایلی پیدا کند. اما در پایان به ما بگویید که کدام سری از بازی کالاف دیوتی را بیشتر دوست داشتهاید و دلیل انتخابتان چه بوده است؟
چند نسخه از سری بازی کالاف دیوتی موبایل وجود دارد؟
سری بازی Call of Duty شامل بسیاری از نسخهها از جمله Modern Warfare، Black Ops، WWII، Infinite Warfare و… است که هر کدام داستان و امکانات منحصر به فردی دارند.
آیا همه نسخههای Call of Duty دارای حالت چند نفره هستند؟
بله، بیشتر نسخههای Call of Duty شامل حالت چند نفره (Multiplayer) برای رقابت با سایر بازیکنان آنلاین هستند.
چه تفاوتهایی بین نسخههای موبایل و نسخههای اصلی کالاف دیوتی موبایل وجود دارد؟
نسخههای موبایل از Call of Duty معمولاً برخی از امکانات نسخههای اصلی مانند گرافیک پیشرفته، امکانات چند نفره پیچیدهتر و داستان طولانیتر را ندارند.
ثبت دیدگاه
نظرات کاربران
برام سواله که سری کالاف دیوتی موبایل جوایزم گرفتند ؟
بله، بسیاری از نسخههای سری کالاف دیوتی جوایز معتبری کسب کردهاند.
اولین بازی سری بازی کالاف دیوتی موبایل کی بود ؟
اولین نسخه کالاف دیوتی در سال 2003 توسط شرکت Infinity Ward منتشر شد.