بازی های فراموش شده که باید امتحان کنید     

بازی های فراموش شده که باید امتحان کنید     
  • تاریخ ثبت
  • بازدید 189
  • دیدگاه 4
  • اشتراک گذاری
  • موضوع وبلاگ

در دنیای پرشتاب و پر از بازی های جدید و پر زرق و برق، گاهی اوقات بازی‌های قدیمی و فراموش شده‌ای وجود دارند که ارزش تجربه کردن را دارند این بازی‌ها، با وجود گذشت زمان، همچنان جذابیت و لذت خاص خود را حفظ کرده‌اند و بازی‌هایی که شاید در دوران کودکی یا نوجوانی با آن‌ها آشنا شده‌اید اکنون با بازگشت به آن‌ها، میتوانید لحظات خوش گذشته را دوباره زنده کنید. در ایران موجو از بخش معرفی بازی ها در این مقاله به معرفی بازی های فراموش شده می‌پردازیم که باید حتماً آن‌ها را امتحان کنید.

بازی های فراموش شده دهه های اخیر

  • Colossal Cave Adventures
  • Death Race
  • NATO Commander
  • The Tower of Druaga
  • Little Computer People
  • Starflight
  • Power Drift
  • The Manhole
  • Herzog Zwei
  • Sweet Home
  • Catacomb 3-D
  • Neverwinter Nights
  • Shariki
  • King’s Field
  • Body Harvest
  • Alien Resurrection
  • The Mark of Kri
  • Kill Switch
  • Geometry Wars: Retro Evolved
  • Infiniminer
  • Oregon Trail
  • Condemned
  • SSX
  • Rygar
  • Red Faction
  • Ultima
  • Mercenaries
  • Manhunt
  • Power Stone
  • Dark Cloud
  • Def Jam
  • Legacy of Kain
  • Bushido Blade
  • Golden Sun
  • Clock Tower
  • Zone of the Enders
  • Parasite Eve

در جهان پر سرعت و متغیر بازی های ویدئویی، برخی از بازی ها توانسته اند جایگاه ویژه ای در قلب علاقه مندان پیدا کنند با این حال، در میان سیل عظیم عناوین جدید و تکنولوژی‌های پیشرفته، بسیاری از بازی‌های قدیمی به دست فراموشی سپرده شده‌اند. که در ادامه با بازی های فراموش شده آشنا میشویم:

بازی ماجراجویی Colossal Cave Adventures

بازی Colossal Cave Adventures از جمله بازی های فراموش شده است که به عنوان اولین بازی ماجراجویی تاریخ شناخته می‌شود اما این اظهار نظر، دستاوردها و ارزش‌های آن را کاهش میدهد  و این بازی راه را برای ساخت بازی‌های با آزادی عمل بیشتر باز کرد؛ بازی‌هایی که به عنوان نسل اولیه از بازی‌های نقش‌ آفرینی و عناوین جاه ‌طلبانه در دهه‌های بعد عرضه شدند و Colossal Cave Adventures همچنین سیستم کد تقلب را معرفی کرد.

اگر چه این بازی به عنوان یک آفرینش مشهور در صنعت بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود، اما به دلیل محدودیت‌های عرضه و بروزرسانی‌های متعدد برای سیستم‌های کامپیوتری، بسیاری از افراد در زمان خود یا حتی امروزه با این بازی آشنا نیستند و زمانی که بازی مشهور Zork در سال ۱۹۷۷ عرضه شد و موج بازی‌های ماجراجویی در اوایل دهه ۸۰ آمد، Colossal Cave Adventures تبدیل به یک پاورقی جذاب در کنار گسترش این صنعت شد.

بازی کشتن Death Race

در اوایل دهه ۷۰، استودیو Exidy در وضعیت مالی ناپایدار قرار داشت در حاشیه ساخت یک بازی جدید برای عرضه، تصمیم گرفتند بازی قبلی خود با نام Destruction Derby را تغییر داده و عناصر ترسناکی مانند قابلیت کشتن شخصیت‌های شبیه

به گرملین را به آن اضافه کنند که این آزمایش به بازی Death Race منجر شد که الان جزوه بازی های فراموش شده است  و این بازی نه تنها یکی از اولین بازی های خشن تاریخ بود، بلکه به عنوان یکی از اولین عناوینی که با محتوای خشونت‌ بار

خود، حواشی زیادی را برانگیخت. این بازی توجه رسانه‌های بزرگی را به خود جلب کرد که تا قبل از آن فکر نمی‌کردند بازی‌های ویدیویی را پوشش دهند و اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشت.

این حمله ناگهانی توجه‌ها در نهایت تأثیر مثبتی بر فروش Death Race داشت و موجب شد که محبوبیت آن رو به افزایش باشد و عناوین بیشتری در این مسیر را دنبال کنند و ارتباط مستقیمی بین Death Race، بازی‌هایی مانند مورتال کامبت و شکل ‌گیری سازمان ESRB برای رده‌ بندی سنی بازی ها وجود دارد همچنین بازی هایی وجود دارند که در کنار ترسناک بوده باعث مرگ میشود که شما میتوانید با خواندن مقاله بازی های ترسناک در دنیای واقعی که باعث مرگ شدند آن بازی ها را بشناسید.

بازی جنگی NATO Commander

بازی NATO Commander جزوه  از جمله بازی های فراموش شده است که به بازیکنان فرصت میدهد تا نیروهای ارتش ناتو در اروپا را به رهبری خود قرار دهند که این بازی، عناصر نظامی و جنگی را در بر میگیرد، اما همچنین المان‌های دیپلماسی را نیز در بر دارد که آن را در بین عناوین استراتژی زمان خود و حتی بعد از آن برجسته می‌کند و اهمیت بیشتر NATO Commander زمانی روشن‌تر می‌شود که میفهمید این بازی توسط شخصی به نام Sid Meier، شخصیت معروفی در صنعت بازی‌سازی، ساخته نشده است.

سید میر قبل از ساخت نسخه اول از سری مشهور Civilization، با بازی NATO Commander وارد عرصه استراتژی شد و همین بازی، زمینه‌ ساز توسعه فعالیت حرفه‌ای او شد و به دلایل متعددی، این بازی می‌توانسته با نام Civilization: Origins شناخته شود که تجربه این بازی در حالت حداقلی، به اندازه کافی ساده است تا به شما ایده‌هایی را که بعدها سید میر را به یکی از خالقان برجسته و تأثیرگذار در صنعت بازی‌ سازی تبدیل می‌کند، بیازماید.

بازی فانتزی The Tower of Druaga

ایده ساخت بازی The Tower of Druaga به عنوان یک نسخه فانتزی از بازی پک من شناخته می‌شد  که به بازی های فراموش شده تبدیل شده است و بدون تردید توصیف مناسبی برای آن است و با این حال، برخلاف بازی پک من، این بازی المان‌هایی از فانتزی و نقش ‌آفرینی داخل خود داشت.

یکی از جذابیت‌های برجسته این بازی، سیستم مبارزات هم‌ زمان بود که به بازیکنان امکان میداد با موجودات مختلف درگیری کنند و به جای صرفا خوردن آن‌ها یا اجتناب از دشمن، بتوانند با آن‌ها مبارزه کنند. این مکانیک مبارزات در نهایت بیشتر از

آنچه که سازندگان انتظار داشتند، توجه عمومی را به خود جلب کرد و میتوان گفت The Tower of Druaga پایه‌گذار سبکی بود که امروزه با نام اکشن نقش ‌آفرینی یا ARPG شناخته می‌شود.

این بازی تأثیر قابل توجهی روی استودیوهای مختلف ژاپنی داشت و تولید عناوینی مانند YS و Hydilide و حتی The Legend of Zelda را الهام بخشید اگر چه The Tower of Druaga به خوبی ادامه پیدا نکرد، اما بدون شک لحظه‌ای برجسته و قابل انکار در تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود.

بازی کامپیوتری Little Computer People

بازی Little Computer People  جزوه بازی های فراموش شده است که در زمان انتشار خود در سال ۱۹۸۵ میلادی توجه زیادی به خود جلب نکرد و این بازی نه تنها در یک زمان بسیار بد در صنعت بازی‌های ویدیویی منتشر شد، بلکه گیم‌پ لی آن بر یک شخصیت دیجیتالی و کنترل کردن روزمره ساده زندگی آن متمرکز بود.

چه کسی تمایل دارد چنین چیزی را بازی کند؟ اما حداقل یک نفر این بازی را بازی کرده است، آن هم کسی نیست به جز ویل رایت، خالق سری بازی‌های سیمز که ویل رایت در یک مصاحبه اظهار کرده است که Little Computer People یکی از منابع الهام برای او بوده و او را برای ساخت یکی از بازی‌های انقلابی تاریخ تشویق کرده است.

علاوه بر این، هنگام تولید سیمز، ویل رایت از طراح اصلی این بازی یعنی ریچ گولد مشورت گرفته است بنابراین، می‌توانیم بگوییم بدون Little Computer People، یکی از بزرگترین و پرموفق‌ترین بازی‌های تاریخ در دنیای بازی‌های کامپیوتری هرگز ساخته نمی‌شدکه در مقاله اولین بازی کامپیوتری جهان را بشناسید!! بازی های کامپیوتری زیادی به شما معرفی شده اند.

بازی تخیلی Starflight

بازی Starflight توسط استودیوی Binary Systems تولید شد که در حال حاظر بازی های فراموش شده است و تقریباً در همان زمان با بازی Elite منتشر شد و این بازی سعی کرد تجربه‌ای علمی-تخیلی از اکتشاف فضای بی‌کران را به همراه مبارزات، دیپلماسی و مدیریت سفینه ارائه دهد.

این بازی باورنکردنی و البته بلند پروازانه بود و در زمان انتشار تحسین بسیاری را به خود جلب کرد، اما به وضوح تحت تأثیر محدودیت‌های فنی زمان خود قرار گرفت که چند سال بعد، تیم توسعه با تکنولوژی‌ها و بودجه بیشتری که در دسترس داشتند، ایده‌های بسیاری از بازی Starflight را در سه‌ گانه Mass Effect خود به اجرا درآوردند و Mass Effect به عنوان ادامه Starflight شناخته می‌شود، اما در عین حال نشان داد که یک بازی چقدر می‌تواند روی پلتفرم PC همچنان ادامه داشته باشد.

بازی رانندگی Power Drift

شرکت سگا، اگر چه یک شرکت مشهور و مهم است، اما به نوعی می‌توان آن را یک شرکت بدشانس دانست و زندگی نامه این ناشر ژاپنی پر از آثار خلاقانه و بی‌نظیر است که در نهایت تحت تأثیر افراد یا شرکت‌های دیگر قرار گرفته‌اند. با وجود این همچنان تلخ است که بازی Power Drift را یکی از بازی های فراموش شده  بدانیم و Power Drift به عنوان اولین بازی رانندگی کارتینگ در تاریخ شناخته می‌شود.

این بازی همه جوانب طراحی ماشین‌های کارتینگ و مسیرهای چالش ‌برانگیز را در بر می‌گیرد و با تمرکز کامل بر سرعت، بدون شک به عنوان یک بازی کارتینگ برجسته شناخته می‌شود. اما با وجود استقبال خوب در زمان خود، Power Drift پس از عرضه بازی “Super Mario Kart” در سال ۱۹۹۲ به فراموشی سپرده شد. شاید سگا نیاز داشت که تعدادی شخصیت لایسنس شده را در بازی خود قرار میداد.

بازی The Manhole

بازی The Manhole که در سال ۱۹۸۸ عرضه شد، یک اثر بسیار عجیب و غریب است که این بازی هدف و ماموریت مشخصی ندارد و به جای آن، بازیکن را برای کاوش در یک دنیای بصری و تأثیرگذار، با راهنمایی محدود، ترغیب می‌کند و در بسیاری از جنبه‌ها، این بازی به خوبی نمایان نمی‌شود. با این حال، The Manhole اولین بازی است که توسط رند میلر و رابین میلر، برادران میلر تولید شده است؛ تیم دو نفره‌ای که چند سال بعد بازی مشهور Myst را ساختند.

با اینکه ما اکنون در جریان این مسئله هستیم، همچنان شگفت ‌زده‌ کننده است که دوباره به The Manhole نگاه کنیم و ببینیم چگونه برادران میلر توانستند یک اثر بسیار بهتر را به رشد بیندازند و برادران میلر بعدها اعلام کردند که Myst در واقع نسخه بزرگسالانه‌ای از The Manhole بود.

بازی مدرن Herzog Zwei

می‌توان با اطمینان ادعا کرد که بازی Herzog Zwei از جمله مشهورترین بازی های فراموش شده است اما باید به یاد داشت که این بازی در زمان خود تقریباً یک شکست بود و امروزه تنها از طریق عرضه دیجیتالی در پلتفرم‌های مدرن مانند Nintendo Switch و Sega Genesis Mini 2 در دسترس است.

این سرنوشت، میراثی عجیب برای یکی از تأثیرگذارترین بازی‌های تاریخ به حساب می‌آید اگر چه برخی افراد Herzog Zwei را به عنوان اولین بازی استراتژی همزمان در تاریخ نمی‌دانند، اما تقریباً تمام استودیوهایی که در دهه ۹۰ بازی‌های انقلابی این سبک را تولید کردند، این بازی را به عنوان بزرگ‌ترین منبع الهام خود می‌دانند. حتی نوآوران اولین بازی‌های MOBA نیز بسیار تحت تأثیر Herzog Zwei قرار گرفتند.

بازی ترسناک Sweet Home

بازی Sweet Home از کمپانی کپکام که در سال ۱۹۸۹ عرضه شد هنوز برای اکثر گیمرها ناشناخته است با این حال Sweet Home، راه را برای ایجاد سری بازی‌های “رزیدنت ایول” هموار کرد و جالب است بدانید اولین قسمت از بازی رزیدنت ایول در ابتدا به عنوان ریمیک Sweet Home در نظر گرفته می‌شد.

این بازی به رغم تحت تأثیر قرار داشتن از یک اثر که احتمالا برترین بازی ترسناک تاریخ است، هنوز هم تجربه قوی‌ نسبت به استانداردهای زمان خود ارائه می‌کند. از محیط جنگلی و مرموز تا مبارزات سبک JRPG و ترفندهای کلاسیک برای ترساندن مخاطبان، این بازی همچنان مورد توجه قرار می‌گیرد. تأثیری که Sweet Home بر بازی‌های ترسناک بعدی داشته، غیرقابل انکار است و با این حال، به صراحت می‌توانستیم چندین بازی دیگر مانند آن را داشته باشیم.

بازی Catacomb 3-D

در اوایل فعالیت استودیو معروف id Software، توسط تاریخ ‌نگاران صنعت گیمینگ به خوبی شناخته و بررسی شده است. این استودیو با انتشار سری بازی Commander Keen به فعالیت خود آغاز کرد و سپس با ساخت بازی نوآورانه Wolfenstein 3D، در مسیری که با بازی Doom ادامه یافت، قدم گذاشت.

اما در میانه راه بازی Catacomb 3-D در بین عناوین دیگر به فراموشی سپرده شد. بازی Catacomb 3-D نه تنها اولین بازی شوتر اول شخص در تاریخ id Software نیست، بلکه از همان تکنولوژی استفاده کرده که استودیو بعدها برای Wolfenstein 3D نیز به کار برد. اگر چه بازی هیچ سلاح گرمی ندارد، اما تقریبا تمام جنبه‌های دیگر این بازی دقیقا مانند بازی‌های آینده id Software هستند و همان احساس را القا می‌کنند. بدون شک، این بازی نقطه عطف مهمی در تاریخ استودیو است که هنوز هم باقیست.

بازی Neverwinter Nights

اگر تمایل دارید بفهمید این بازی چقدر به یادگار مانده است، اسم آن را در گوگل سرچ کنید در این صورت شما خواهید فهمید که چقدر این بازی به صورت ناخواسته فراموش شده است. جستجوی عبارت “Neverwinter Nights” نتیجه‌ای جالب را به شما نخواهد داد. حتی عبارت “Neverwinter Nights بازی ویدیویی” هم شما را به آنجا هدایت نخواهد کرد. باید یکم عمق بیشتری در مطلب حاکم شوید تا بازی ای را پیدا کنید که بسیاری از مردم آن را اولین بازی MMORPG تاریخ می‌دانند.

این بازی دارای ویژگی‌های بصری پیشرفته برای زمان خود و مکانیک‌های نوآورانه است که باعث می‌شود بازی Neverwinter Nights به عنوان یکی از نزدیکترین بازی‌ها به Everquest و World of Warcraft در نظر گرفته شود تا حدی که شباهتی به بازی‌های هم سبک قبل از خودش داشته باشد. البته این بازی به طور کامل بی عیب نبوده اما بزرگترین مشکل آن عدم دسترسی بسیاری از افراد به تکنولوژی مورد نیاز برای تجربه بازی در زمان عرضه آن بود.

بازی Shariki

اگر فقط یک کلمه درست درباره بازی Shariki بخواهید بگویید، آن این است که این بازی به عنوان یک نمونه برجسته برای تجربه زمان ‌بندی و تبلیغات محسوب می‌شود و به طور غافل‌گیر کننده‌ای، تعداد کمی از مردم این بازی معمایی را در زمان انتشار آن در سال ۱۹۹۴ تجربه کرده‌اند. اما به احتمال زیاد این افراد به طو به گیم‌ پلی ساده این بازی وابسته شده‌اند که هدف آن قرار دادن سه بلاک هم ‌رنگ به هم به منظور افزایش امتیاز است.

اگر چه Shariki از تعدادی از بازی‌های معمایی فراموش شده در دهه ۸۰ میلادی الهام گرفته بود، اما به طور مستقیم سازندگان بازی Bejeweled را تحت تأثیر قرار داده است که به عنوان یکی از بازی‌های تجاری موفق‌ترین در تاریخ شناخته می‌شود. اگر Shariki در شرایط مختلف عرضه می‌شد، احتمالا می‌توانست به عنوان یک پدیده مشابه بازی «تتریس» شناخته شود.

بازی ویدئویی King’s Field

اگر چه درست است که به King’s Field گاهی به عنوان پیش نمونه‌ای از سری بازی‌های Soulsborne شناخته می‌شود که امروزه ما آن را با سری بازی‌های سولزبورن می‌شناسیم، اما مطمئن نیستم تعداد کافی از افراد آن را شناخته و توصیف آن را به خوبی درک کنند. بازی King’s Field از المان‌هایی مانند تله‌های مرگبار و طراحی مترویدوینیا الهام گرفته است و برخی از مکانیک‌های مبارزه آن بیشتر شبیه به یک نسخه دیمیک از بازی “دارک سولز” است.

با وجود تمام تحسین‌ها، این بازی در زمینه فنی هنوز جای کار داشت و در بخش‌هایی کند بود که همین امر باعث شد بسیاری از افراد پس از انتشار به آن علاقه نشان نداده یا پس از مدتی تجربه آن را کنار بگذارند. اما با این حال، واقعاً شگفت انگیز است که اعضای استودیو From Software دهه‌ها قبل از ایجاد بازی مانند Demon’s Souls که صنعت بازی‌های ویدیویی را تغییر داد، روی ایده‌های آن در بازی King’s Field کار کرده‌اند.

بازی Body Harvest

قسمت سوم از سری GTA در قسمت برترین بازی‌های تاثیرگذار در تاریخ جای می‌گیرد. تجربه بازی این نسخه در زمان عرضه، الهام بخشی بود که باعث شد مخاطب روی تمام بازی‌های دیگر به صورت متفاوتی نگاه کند. البته بخشی از دلیل کمتر انتظار برای GTA III، این بود که تعداد کمی از مردم بازی قبلی توسط همین سازندگان یعنی Body Harvest را تجربه کرده بودند.

بازی Body Harvest که توسط استودیو DMA Design (که امروزه Rockstar North نام دارد) ساخته شده و در سال ۱۹۹۸ برای کنسول N64 انتشار یافت، یک بازی سه بعدی با جهان باز بود که شامل وسایل نقلیه، اسلحه و محیط‌های دیجیتال برای اکتشاف بود. این بازی به طور کلی یک اثر برجسته محسوب نمی‌شود، اما این بازی دارای جوهری بود که چند سال پس از آن، راکستار آن را به شکلی دیگری به بیرون کشید و جهان را تغییر داد.

بازی تیر اندازی Alien Resurrection

هر کسی که طی بیست سال گذشته یک بازی تیراندازی اول شخص کنسولی تجربه کرده باشد، امروز می‌تواند به سمت یک بازی جدید حرکت کند و بلافاصله با نحوه کنترل آن آشنا شود. چپین شخصیت را حرکت می‌دهد و راستین اجازه می‌دهد دوربین را بچرخانید و محیط اطراف را مشاهده کنید. این مکانیک یک استاندارد ساده و تقریبا بی‌عیب و نقص بوده که به عنوان استاندارد بی‌نظیر این سبک مشهور است. جالب است بدانید که وقتی بازی Alien Resurrection در سال ۲۰۰۰ عرضه شد، برخی منتقدان آن را به دلیل کنترل متفاوتش نقد کردند؛ کنترلی که به رشد بازی‌های تیراندازی اول شخص در کنسول‌ها کمک کرد.

اگر چه Alien Resurrection اولین بازی با این کنترل نبود، اما قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین بازی بود که این سیستم کنترل را به یک استاندارد تبدیل کرد همچنین، اولین بازی کنسولی در سبک تیراندازی اول شخص بود که به طور کامل بر اساس این کنترل طراحی شده بود.

بازی ورزشی The Mark of Kri

بازی The Mark of Kri یکی دیگر از بازی های فراموش شده است که این سوال را مطرح می‌کند که چه اتفاقی می‌افتاد اگر سرنوشت آن متفاوت بود؟ سن دیگو سونی که سال‌ها قبل از تبدیل شدن به استودیوی سازنده بازی‌های ورزشی برای پلی ‌استیشن بود، این بازی اکشن را ساخت که می‌توانست شروع یک فرنچایز جدید بزرگ باشد.

این اتفاق به واقعیت نپیوست، اما تاثیر بازی هنوز قابل مشاهده است. بازی The Mark of Kri سیستم هدف ‌گیری منحصر به‌ فردی داشت که به شما اجازه می‌داد در محیط سه ‌بعدی به سرعت و همزمان به چندین دشمن حمله کنید. این ایده در ظاهر کوچک، اما امکان مبارزه با چند هدف در یک محیط سه ‌بعدی را بسیار آسان‌تر و سرگرم ‌کننده‌تر ارائه می‌داد. تغییراتی که بازی Batman: Arkham Asylum و سایر عناوین در ادامه به این ایده اعمال کرده‌اند، اساس آثار اکشن مدرن را شکل میدهند.

بازی تیراندازی Kill Switch

سازندگان بازی Kill Switch یک ایده جالب داشتند؛ آنها تصمیم گرفتند سیستم سنگرگیری ساده‌ای را که در بازی‌هایی مانند متال گیر سالید یا Time Crisis استفاده شده بود را بهبود بخشیده و یک بازی تیراندازی سوم شخص بر اساس آن بسازند که متأسفانه در زمان عرضه بازی، این ایده مورد توجه قرار نگرفت و به فروش بالا نرسید و نقدهای متوسط هم نشان می‌دهد که این ادعا تأیید می‌شود.

اما سه سال بعد، قسمت اول از سری Gears of War با استفاده از ایده مشابه، به طور غیر منتظره‌ای تبدیل به یک بازی بسیار موفق شد و به یک عنوان بلاک ‌باستر تبدیل شد. خالق بازی Cliff Bleszinski در گفتگوهای بسیاری درباره تأثیر قابل توجهی که Kill Switch بر این فرنچایز داشته، صحبت کرده است و سازندگان دیگری نیز از نسخه‌های مختلف این سیستم سنگرگیری در بازی‌های خود استفاده کرده‌اند و Kill Switch را یکی از منابع تأثیرگذار این ایده میدانند.

بازی کوچک Geometry Wars: Retro Evolved

سری Geometry Wars در قالب یک مینی‌ گیم معرفی شد که در گاراژ دیجیتالی بازی Project Gotham Racing 2 قرار گرفت. بسیاری از افراد در شگفت این مینی‌ گیم با کیفیت بالا بودند، اما کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که این بازی به این اندازه پرطرفدار خواهد شد. دو سال بعد، استودیوی Bizarre Creations تصمیم گرفت یک نسخه جداگانه از Geometry Wars را به عنوان یک بازی لانچ برای ایکس ‌باکس ۳۶۰ عرضه کند. یک نکته مهم این بود که آن‌ها تصمیم گرفتند بازی را به عنوان یک اثر آرکید در شبکه ایکس‌ باکس لایو در دسترس قرار دهند.

زمانی که مایکروسافت هنوز در تلاش بود تا توجه مخاطبان را به بازی‌های کوچک با هزینه کمتر از طریق خرید دیجیتالی جلب کند، بازی Geometry Wars به نمونه‌ای برای اثبات موفقیت این راهبرد تبدیل شد. این بازی ارزان و اعتیادآور، تعداد زیادی از خریداران ایکس ‌باکس ۳۶۰ را به سمت خود جذب کرد. در این روند، بازی Geometry Wars نقش مهمی در شروع عصر جدیدی از ارائه بازی‌های دیجیتالی داشت که به طور قابل توجهی، مسیر را برای عرضه بازی‌های مستقل دیگر نیز هموار ساخت.

بازی Infiniminer

اگر ما در مورد یک بازی سند باکس از دهه اول قرن ۲۱ میلادی صحبت کنیم که از بازیکن میخواهد منابع مختلف را جمع‌آوری کند و یک محیط بلوک شکل بسازد، احتمالاً در حال صحبت درباره بازی ماینکرفت هستیم. این توضیح می‌تواند همچنین برای توصیف بازی Infiniminer نیز استفاده شود. اگر نمی‌دانستید که Infiniminer تنها چند سال قبل از ماینکرفت عرضه شده است، احتمالاً فکر می‌کنیم که این بازی فقط یک نسخه ساخته شده توسط طرفداران بر اساس یکی از موفق‌ترین بازی‌های تاریخ است اما در واقعیت، این قضیه را نمی‌توان تأیید کرد.

خالق ماینکرفت، مارکوس پرسن که مدتی کوتاه پس از عرضه Infiniminer آن را تجربه کرده بود، تصمیم گرفت بازی بعدی خود را بر اساس همین اثر بسازد. اگر چه  ایده‌های متعددی را آزمود که در Infiniminer وجود نداشتند، اما شباهت‌های غیر قابل انکاری بین این دو اثر وجود دارد. خالق Infiniminer، زاک بارت نام داشت و ناراضی بود که این روند رخ داده است، اما بیشتر به نظر می‌رسید که محصول ساخته شده توسط او، الهام بخشی برای خلق یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازی‌های تاریخ بود.

بازی Oregon Trail

اگر شما هم‌ بازی‌های مسیر اورگن را در دوران مدرسه بازی کرده باشید، بدون شک آنها را خوب به یاد دارید. این بازی‌های ماجراجویی باختری، علاوه بر این که به شما اجازه می‌دهند در مدرسه بازی کنید، تجربه‌های شگفت ‌انگیزی نیز به شما هدیه می‌دهند که شما را درگیر خود می‌کنند.

اما چرا این مجموعه به یکی از بازی های فراموش شده تبدیل شد؟ مسیر اورگن در اصل یک بازی بقا با المان‌های ماجراجویی منحصر به ‌فرد بود. به عبارت دیگر، این بازی‌ها مستقل بودند و در جدول پرفروش‌ترین بازی‌های استیم حضور داشتند. البته، برخی از جنبه‌های این فرنچایز باید بروزرسانی شوند تا با مفهوم مدرن ما از بازی‌ها هماهنگ شوند، اما پتانسیل واقعی در این سری وجود دارد. این فرنچایز حداقل ارزش بیشتری از یک بازی موبایل در سال ۲۰۱۱ را داراست.

بازی Condemned

بازی محکوم، سرچشمه جنایت سال ۲۰۰۵ یک بازی وحشت بسیار جالب بود که به طرز غافلگیر کننده‌ای برای ژانر وحشت توجه مخاطبان را جلب کرد و این بازی نه ‌تنها نشان داد که سخت ‌افزار ایکس‌ باکس ۳۶۰ قدرتمندی دارد، بلکه نشان داد که امکان ساخت بازی‌های وحشت اکشن با تمرکز بر اکشن بدون فداکاری از وحشت نیز وجود دارد.

دنباله این بازی در سال ۲۰۰۸ انتظارها را برآورده نکرد، اما پتانسیل این سری را به خوبی نشان داد. متأسفانه از آن زمان تاکنون خبر دیگری از توسعه این فرنچایز منتشر نشده است. به نظر می‌رسد که این بازی‌ها هرگز موفق به رسیدن به جایگاه پرفروش‌ترین بازی‌ها نشدند، اما با توجه به تأثیر سری محکوم بر روی بازی‌های دیگر مانند رزیدنت اویل ۷ و روستا، شاید الان زمان مناسبی برای آن است که این سری بیشتر به توجه مخاطبان برسد.

بازی مدرن SSX

بازی “اخیر” در واقع یک نسخه از بازی SSX سال ۲۰۱۲ بود. این دنباله با هدف به‌ روزرسانی فرنچایز ساخته شده بود، اما عملکرد مطلوبی نداشت و آنچه واقعاً نیاز داریم، یک بازی مدرن SSX است که تلاش کند جادوی بازی SSX Tricky را به تجربه حال حاضر برگرداند. ما به یک بازی SSX سریع، هیجان ‌انگیز، مد روز و سرگرم ‌کننده نیاز داریم. حتی در زمان رونق بازی‌های ورزشی خطرناک، عناوین زیادی در این ژانر نتوانستند ویژگی‌هایی که بهترین بازی‌های SSX در خود داشتند را به ارمغان بیاورند.

بازی افسانه ای Rygar

دو بازی اصلی رایگاری که تاکنون منتشر شده‌اند (رایگار ۱۹۸۶ و ریمیک سال ۲۰۰۲ آن) بدون شک دو بازی اکشن کمتر توجه برانگیز در عصر خود هستند. اگر تاکنون رایگار را بازی نکرده‌اید، تصور کنید یک بازی ماجراجویی افسانه‌ای در سبک کلش آف تایتانز است. رایگار در رقابت با بازی‌های قدرتمند از همان ژانر خود شکست خورد. اما در حال حاضر، رویکرد رایگار به اکشن خالص همچنان بازیکنان بسیاری را جذب می‌کند.

بازی Red Faction

بازی‌های فراکسیون سرخ همواره ایده‌های برتری را در خود جای داده‌اند، اما هرگز به ‌خوبی نتوانسته‌اند مخاطب جذب کنند. اما در زمینه تجربه بازی، هنوز می‌توان باور داشت که این فرنچایز می‌تواند به موفقیت دست یابد. ایده هدایت انقلاب کارگری در منطقه مریخ با استفاده از مکانیک‌های تخریبی فوق ‌العاده از طرف فراکسیون سرخ، جذاب به نظر می‌رسد. ما فقط به یک شخص با پتانسیل بالا نیاز داریم که به این سری بازی بازگردانده شود.

بازی Ultima

سری بازی‌های اولتیما یکی دیگر از فرنچایزهای معروف است. با وجود اینکه به نظر می‌رسد سری اولتیما از نسل قبلی‌اش جدا شده باشد، اما هنوز هم برای طرفداران با ارزش است. بسیاری از افراد در حال حاضر نمی‌دانند که سری اولتیما در ژانر نقش ‌آفرینی به اندازه فاینال فانتزی، فال اوت و الدر اسکرولز مهم است. بسیار خوب خواهد بود اگر کسی بتواند راهی برای بازگشت اولتیما به افتخار گذشته‌اش پیدا کند. هر چند عملکرد بازی Underworld Ascendant ناموفق بود، اما نمیتوان از پتانسیل این فرنچایزی که در شکل ‌گیری گیمینگ مدرن نقش بسزایی دارد، غافل بمانیم.

بازی Mercenaries

بازی مزدوران که در سال ۲۰۰۵ عرضه شد، بدون شک یک انقلاب فکری نبود. در زمانی که بازی‌های جهان باز هنوز در مرحله اولیه توسعه قرار داشتند، این بازی دقیقاً همان چیزی را که در عنوانش اعلام کرده بود، به بازیکنان ارائه داد یعنی یک جهان آزاد بی‌ پایان. بازی مزدوران به شما تعداد بیشماری مأموریت و راه‌های مختلفی برای سرگرمی و پرورش خلاقیتتان ارائه میکرد. اما با پیشروی و توسعه‌ صنعت بازی های جهان باز و علاقه‌ بیشتر سازندگان به راهنمایی و هدایت بازیکنان از طریق ماجراهای داستان ‌محور، مخاطبان بیش از هر زمان دیگری به سادگی و هیجان بازی‌های مزدوران احتیاج دارند.

بازی Manhunt

ژانر مخفی ‌کاری همواره یکی از عواملی نبوده است که بازی‌های پرفروش را تشکیل دهد و راکستار، به جز تعداد محدودی از فرنچایزهای منحصر به فرد، بقیه بازی‌های خود را در حالت تعلیق قرار داده است منهانت همواره یک فرنچایز مورد جنجال بوده است و بدون شک در عصر حاضر نیز خواهد بود. اما بازی جدید منهانت تولید نخواهد شد.

با این حال، این بازی‌ها همچنان در قلب هواداران جای خواهند داشت. سری منهانت، تلاش‌های خلاقانه اما ناموفق در تغییر و تحول خشونت در بازی‌های ویدیویی داشته است، یک سبک خشونت که هنوز بسیاری از افراد با آن آشنا نشده‌اند. علاوه بر خشونت، بازی‌های منهانت همچنین در موضوعات مخفی ‌کاری و ترس هم تأثیرگذار بوده‌اند که ارزش تحسین بیشتری را دارند.

بازی Power Stone

بازی سنگ قدرت، یک تجربه‌ منحصر به فرد است. میتوان آن را به‌ صورت یک تجربه کوچک در ژانر مبارزه‌ای توصیف کرد. این بازی واقعاً یک بازی مبارزه‌ای منحصر به فرد بود که توانست بازیکنان را به خوبی سرگرم و هیجان ‌زده کند. اما در عین حال، این بازی ویژگی منحصر به فردی به نام “بردار و بازی کن” داشت که باعث شد دسترسی آسان‌تری برای همه فراهم شود.

همچنین، سنگ قدرت بسیار سرگرم ‌کننده بود. اگر چه ارزیابی کیفیت بازی‌های مبارزه‌ای معمولاً بر اساس کیفیت مبارزات انجام می‌شود، اما بسیار سخت است بازی دیگری را با کیفیت و هیجانی مانند این بازی پیدا کنید. از محیط تعاملی گرفته تا مکانیک‌های پیشرفت قدرت‌ها، این بازی کاملاً بر تمرکز برای ایجاد لحظات خوشایند برای بازیکن تمرکز دارد.

بازی Dark Cloud

کنسول پلی‌ استیشن ۲ یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بازی‌های نقش ‌آفرینی بود که اگر چه غیرمنطقی است که تمامی فرنچایزهای برجسته نقش ‌آفرینی پلی ‌استیشن ۲ تاکنون فعالیت خود را ادامه داده باشند، اما باید اذعان کنیم که دیدن لیست عناوین این کنسول و مشاهده تعداد محدودی از آنها که به نسل‌های بعدی پیشرفت کرده‌اند، کمی ناخوشایند است. در این لیست، بازی ابر تاریک حضور دارد و ابر تاریک یک بازی اکشن نقش ‌آفرینی با عناصر ساختار جامعه بود که این بازی از شما می‌خواست تا در میان تاریکی‌ها راه خود را پیدا کنید و منابع لازم برای بازسازی دنیا را کسب کنید.

ابر تاریک نوعی نادر از بازی نقش ‌آفرینی بود که از ابتدا جذابیت داشت و در عین حال عمقی درون خود جای داشت که بازیکن را به سرمشق صدها ساعت اختصاص دادن به آن ترغیب میکرد دلیل عدم موفقیت این بازی، هر چه که باشد (مانند گرافیک ضعیف و داستان غیرمنطقی)، در مقایسه با ارزشی که به بازیکنان ارائه میداد، مقداری ناشایست بود.

بازی کشتی Def Jam

بحث درباره بازی ‌های فراموش شده و قدیمی‌تر دف جم بدون اغراق تا حدی سخت است را میتوان ادعا کرد که این بازی‌ها نه‌ تنها یکی از بهترین بازی‌های کشتی هستند، بلکه یکی از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای تاکنون ساخته شده‌اند. البته لازم به ذکر است که آخرین بازی دف جم که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، عملکرد عالی نداشت. با این حال، شاید دوست داشته باشید که بار دیگر این بازی را تجربه کنید.

بازی Legacy of Kain

همان‌طور که برخی از بازی‌های حاضر در لیست قابل توجهی است، فهمیدن که چه اتفاقی برای سری بازی های میراث کین افتاده است، به هیچ وجه کار آسانی نیست. این بازی‌ها، حتی در اوج موفقیت خود، مخاطب هدف کوچکتری داشتند که آماده بودند در دنیای خون ‌آشامی عجیب و غریبی غرق شوند.

این بازی‌ها بیشتر از هر چیزی به دنبال حفظ دایره‌ المعارف کوچکی در اسطوره ‌شناسی بودند. با وجود مشکلاتی که وجود داشت، بازی‌های میراث کین جوانمردانه ولی غیرقابل دسترسی بودند. با این حال، با معرفی بهینه‌ سازی‌ها و بهره‌گیری از تکنولوژی بازی‌های سه ‌بعدی اکشن، ما باور داریم که این فرنچایز در نهایت می‌تواند گیم ‌پلی پیچیده خود را بهبود بخشیده و تمرکز خود را بر روی جهان‌سازی شگفت ‌انگیز خود بیشتر کند و در مقاله ترکیب تکنولوژی و بازی: خلق آثار شگفت انگیز بازی هایی که ترکیبی از تکنولوژی و بازی هستند را میشناسید.

بازی مبارزه ای Bushido Blade

ژانر مبارزه‌ای ژانری است که به لحاظ تاریخی پر از بازی‌های جسورانه است که به دلایلی به موفقیتی که لایق آن بودند دست نیافتند و با این حال، فرنچایز شمشیر بوشیدو از سایر رقبای خود برتری داشت. به نظر میرسید که بازی‌های شمشیر بوشیدو همانند یک بازی استاندارد مبارزه‌ای سه‌ بعدی با حضور جنگجویان متنوع است، اما آنچه شمشیر بوشیدو را جذاب می‌کرد، قابلیت «one-shot» کردن حریفان با یک ضربه مرگبار به موقع بود. بازی‌های کمی از این مکانیک استفاده کرده‌اند، اما هیچکدام موفق به بهبود و بازتولید زیبایی و استراتژی کامل این مفهوم نشده‌اند.

بازی Golden Sun

استودیو Camelot یکی از استودیوهای کمتر شناخته‌ شده در صنعت ساخت بازی‌های نقش ‌آفرینی است و با بازی های فوق‌ العاده Shining Force و استفاده هوشمندانه از مکانیک‌های نقش ‌آفرینی در عناوین ورزشی ماریو، این استودیو به اثبات رسانده است که چگونه بازی‌های نقش ‌آفرینی عالی و بدون کاستی از سرگرمی را بسازد.

با این تعریف‌ها، بازی خورشید طلایی باید شاهکار هنری این استودیو باشد که این فرنچایز ابتدا بر روی کنسول نینتندو ۶۴ منتشر شد و بعدها به کنسول Game Boy Advance منتقل شد و بازی‌های خورشید طلایی ترکیب بی‌نظیری از گرافیک و جلوه‌های بصری قدیمی با مکانیک‌های مدرن را در اختیار قرار می‌دهند و این بازی‌ها جذاب و به ‌یاد ماندنی هستند و یکی از بهترین بازی‌های نقش ‌آفرینی تاکنون تلقی می‌شوند.

بازی وحشت Clock Tower

در میان فرنچایزهای وحشت، تعداد اندکی بودند که به اندازه سری بازی‌های برج ساعت ارزش ویژه‌ای داشتند که فرنچایز برج ساعت نه ‌تنها بازی های وحشت جذابی را قبل از رزیدنت اویل ارائه میداد، بلکه در واقع معنی متفاوتی از وحشت را در خود جای داده بود، یک سبک وحشت که بازی‌های اندکی موفق به تکرار آن شده‌اند.

بازی‌های برج ساعت در واقع معادل یک فیلم اسلشر عالی در دنیای بازی‌های ویدئویی بودند. در این بازی‌ها، شما بیشترین وقت خود را در یک محیط ترسناک گشت‌وگذار می‌کردید تا از دست یک یا دو قاتل جان سالم به در ببرید. برخلاف بیشتر فیلم‌های اسلشر، بازی‌های برج ساعت واقعاً ترسناک بودند و هیجان را به شکل واقعی به شما منتقل می‌کردند. به همین دلیل، امیدواریم روزی برسد که این فرنچایز عجیب و وحشتناک، دوباره توانایی جذب مخاطبان را داشته باشد.

بازی Zone of the Enders

در گذشته، برخی افراد به این باور می‌رسیدند که ناحیه اندرها ممکن است شامل یک دمویی از بازی متال گیر سالید ۲ باشد و این تفکر افراطی بود، اما تا حدودی هم حقیقت داشت. علیرغم داشتن برخی از بازی‌های اکشن خلاقانه و سرگرم‌ کننده در زمان خود، امروزه عناوین ناحیه اندرها بیشتر از یک پانویس در صنعت بازی‌های ویدئویی به حساب می‌آیند. دیدن نقاط ضعف بازی‌های اکشن که به شما امکان می‌دهند تجربه نبردهای اپیکی در سبک مکا را داشته باشید، واقعیتی بوده که برای بازی‌های ناحیه اندرها رخ داده است. البته باید توجه داشت که این بازی‌ها بدون عیب‌ و نقص نبودند، اما نقاط ضعفشان در مقایسه با نقاط قوتشان کمی به چشم میخورند.

بازی Parasite Eve

کمتر سازندگانی در صنعت بازی‌سازی، پیمودن مسیری خوشگذران و جالب مانند اسکوئر سافت در دوران پلی ‌استیشن ۱ را تجربه کرده‌اند و در زمانی که آنها مشغول ساخت بهترین عناوین فاینال فانتزی نبودند، به آزمایش ‌کردن ایده‌های جدید و بی ‌تکرار دیگری سرگرم بودند که به اندازه شایستگی آن توجه و توجیهی دریافت نکردند. با این حال، تعداد محدودی از آزمایش‌های اسکوئر سافت از آن زمان تا به امروز همچنان جذابیت خود را حفظ کرده‌اند. به‌ سادگی بهترین توصیف برای بازی پارازیت ایو (یک بازی ترسناک اکشن نقش ‌آفرینی) نشان می‌دهد که چقدر این بازی منحصر به‌ فرد است.

این بازی‌ها داستان‌های وحشتناکی با المان‌های وحشت ذهنی و جسمی داشتند که با گیم‌ پلی استراتژیک ترکیب شده بودند. اگر چه تغییر در رویکرد پارازیت ایو ۲ برخی از عناصر اصلی بازی را به چالش کشید، اما این فرنچایز به طور کلی جایگاه خاصی را به دست آورد که هیچ عنوان وحشت دیگری توانایی تقلید درستی از آن را نداشته است.

اگر میخواهید بازی های کوتاه را بشناسید میتوانید مقاله بهترین بازی‌های کوتاه را در رسانه ایموجو بخوانید.

دوست دارید کدام یک از این بازی های فراموش شده را زودتر امتحان کنید؟

در نهایت، بازی‌ های فراموش شده‌ که معرفی کردیم، تنها گوشه‌ای از دنیای وسیع و متنوع بازی‌های ویدئویی هستند. این بازی‌ها نه تنها می‌توانند لحظات خوشی را برای شما به ارمغان بیاورند، بلکه می‌توانند شما را به دوران‌ گذشته بازگردانند و خاطرات شیرینی را زنده کنند. پس اگر به دنبال تجربه‌ای نوستالژیک و متفاوت هستید، حتماً این بازی‌ها را امتحان کنید و از لحظات لذت ‌بخش آن‌ها بهره‌مند شوید. به یاد داشته باشید که هر بازی، داستان و دنیای خاص خود را دارد که می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم کند. اما دوست دارید کدام یک از این بازی‌ها را زودتر امتحان کنید و یا با کدام یک خاطره دارید؟

سوالات متداول

آیا این بازی های فراموش شده برای همه سنین مناسب هستند؟

بسیاری از بازی‌های قدیمی برای همه سنین مناسب هستند، اما برخی از آنها ممکن است دارای محتوای خشونت‌آمیز یا ترسناک باشند که برای کودکان مناسب نیستند و بهتر است قبل از بازی، اطلاعات مربوط به هر بازی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برای گروه سنی شما مناسب است.

چرا باید بازی‌های قدیمی و فراموش شده را امتحان کنیم؟

بازی‌های قدیمی و فراموش شده دارای جذابیت‌ها و لذت‌های خاص خود هستند که می‌توانند خاطرات خوش گذشته را زنده کنند و تجربه‌ای نوستالژیک و متفاوت را ارائه دهند و این بازی‌ها همچنین می‌توانند نگاه تازه‌ای به رشد و تکامل صنعت بازی‌های ویدئویی داشته باشند و به ما نشان دهند که چگونه این صنعت در طی سال‌ها پیشرفت کرده است.

ثبت دیدگاه

نظرات کاربران

4 دیدگاه
  • ارغوان

    این بازی های هنوز هم بروزرسانی میشوند؟

    • پشتیبانی ایران موجو

      بعضی از این بازی های خیر بروز رسانی نمیشوند ولی بعضی ها به کیفیت بهتری در بازی عرضه میشوند

  • مریم

    خب چرا بازی هایی که فراموش شدن‌ ارزش بازی کردن دارند؟

    • پشتیبانی ایران موجو

      سلام درسته بازی هایی هستند که فراموش شده اند ولی بعضی از این بازی ها داستان جذابی دارند که شاید برای برخی تجربه جذابی باشه

iranmojo online support