مسیر حرفهای شدن در بازیها: همه چیزهایی که باید بدانید
بازیهای ویدیویی در طول سالها با سرعتی چشمگیر پیشرفت کردهاند، و برای موفقیت در این حوزه، آشنایی با اصول حرفهای و استراتژیهای مناسب ضروری است. این راهنمای جامع، با هدف...
در بازیهای ویدیویی اصطلاحات و واژگان خاصی وجود دارد که گیمرها برای ارتباط بهتر و سریعتر با یکدیگر از آنها استفاده میکنند و این اصطلاحات نه تنها به بهبود تجربه بازی کمک میکنند، بلکه به عنوان یک زبان مشترک بین بازیکنان از سراسر جهان عمل میکنند. از اصطلاحات سادهای مانند AFK گرفته تا مفاهیم پیچیدهتری مانند Kiting و Min-Maxing، هر یک از این واژگان نقش مهمی در استراتژیها و تعاملات درون بازی دارند. در ایران موجو علاوه بر خرید درون برنامه ای در این مقاله به بررسی جامع و کاملی از این اصطلاحات میپردازیم تا شما را با دنیای جذاب و متنوع زبان گیمری آشنا کنیم.
در دنیای بازیهای ویدیویی، اصطلاحات و واژگان خاصی وجود دارد که گیمرها برای ارتباط بهتر و سریعتر با یکدیگر از آنها استفاده میکنند. در ادامه، به مهمترین اصطلاحات رایج اشاره میکنیم همچنین با خواندن مقاله کامل ترین راهنمای اصطلاحات کالاف دیوتی موبایل میتوانید اصطلاحات این بازی جذاب را به تنهایی بشناسید.
این اصطلاح به معنای دور بودن از کیبورد است و زمانی استفاده میشود که بازیکن به طور موقت بازی را ترک کرده است که این وضعیت ممکن است به دلایل مختلفی مانند نیاز به استراحت، پاسخ دادن به تلفن یا انجام کارهای دیگر رخ دهد و در بازیهای آنلاین، AFK بودن میتواند تأثیر منفی بر تیم داشته باشد، زیرا یک بازیکن کمتر در میدان نبرد حضور دارد.
اصطلاح گیمری Buff به تواناییها یا اثراتی گفته میشود که وضعیت بازیکن را بهبود میبخشد، مانند افزایش قدرت حمله، سرعت حرکت یا مقاومت در برابر آسیب و Debuff برعکس آن است و به تواناییهایی اشاره دارد که دشمنان را تضعیف میکند، مانند کاهش سرعت حرکت، کاهش قدرت حمله یا ایجاد آسیبهای مداوم.
این اصطلاح به دشمنان بسیار قدرتمندی اشاره دارد که بازیکنان در مراحل خاصی از بازیها با آنها مواجه میشوند که این دشمنان معمولاً دارای تواناییها و حملات ویژهای هستند که نیاز به استراتژیهای خاصی برای شکست دادن آنها دارد. شکست دادن یک Boss معمولاً پاداشهای بزرگی مانند آیتمهای نادر یا تجربه زیاد به همراه دارد.
Clan یا Guild به گروهی از بازیکنان گفته میشود که به صورت مشترک بازی میکنند و با یکدیگر همکاری دارند که این گروهها معمولاً دارای اهداف مشترکی هستند و اعضای آنها به یکدیگر کمک میکنند تا به این اهداف برسند. عضویت در یک Clan یا Guild میتواند تجربه بازی را بهبود بخشد و فرصتهای بیشتری برای تعامل با دیگر بازیکنان فراهم کند.
اصطلاح گیمری Co-op به نوعی از بازیها اشاره دارد که در آن بازیکنان با یکدیگر همکاری میکنند تا به اهداف مشترک برسند که این نوع بازیها معمولاً نیاز به هماهنگی و همکاری بین بازیکنان دارند و میتوانند تجربهای بسیار لذت بخش و اجتماعی فراهم کنند. بازیهای Co-op میتوانند به صورت محلی (Local) یا آنلاین انجام شوند.
اصطلاح گیمری Cheat به استفاده از کدها یا روشهای غیر قانونی برای به دست آوردن مزایای ناعادلانه در بازی گفته میشود و این مزایا میتوانند شامل افزایش قدرت، دسترسی به آیتمهای نادر یا عبور از مراحل سخت باشند. استفاده از Cheatها معمولاً توسط توسعه دهندگان بازی ممنوع است و میتواند منجر به مجازاتهایی مانند مسدود شدن حساب کاربری شود.
اصطلاح گیمری Combo به زنجیرهای از حرکات یا حملات پیوسته در بازیهای مبارزهای گفته میشود که بازیکن میتواند آنها را به صورت متوالی اجرا کند و اجرای یک Combo موفق میتواند آسیب زیادی به دشمن وارد کند و نیاز به مهارت و تمرین دارد که برخی از بازیها دارای Comboهای پیچیدهای هستند که نیاز به زمان بندی دقیق و هماهنگی بین دکمهها دارند.
اصطلاح گیمری Cooldown به مدت زمانی گفته میشود که پس از استفاده از یک توانایی باید سپری شود تا بتوان دوباره از آن استفاده کرد. این مکانیزم برای جلوگیری از استفاده مکرر و ناعادلانه از تواناییهای قدرتمند طراحی شده است و بازیکنان باید استراتژیهای خود را بر اساس زمانهای Cooldown تنظیم کنند تا بتوانند به بهترین شکل از تواناییهای خود استفاده کنند.
اصطلاح گیمری Crit به حملهای گفته میشود که آسیب بیشتری نسبت به حملات عادی وارد میکند و احتمال وقوع یک Crit معمولاً به شانس بستگی دارد و میتواند تأثیر زیادی در نتیجه نبردها داشته باشد. برخی از آیتمها یا تواناییها میتوانند شانس وقوع Crit را افزایش دهند.
AAA به بازیهایی اشاره دارد که توسط استودیوهای بزرگ با بودجههای سنگین ساخته میشوند و این بازیها معمولاً دارای گرافیک بالا، داستانهای پیچیده و مکانیزمهای بازی پیشرفته هستند و بازیهای AAA معمولاً به عنوان پرچمداران صنعت بازی شناخته میشوند و انتظارات بالایی از آنها وجود دارد.
DRM به مدیریت حقوق دیجیتال اشاره دارد که برای محافظت از محتوای دیجیتال استفاده میشود. این تکنولوژیها برای جلوگیری از کپی برداری غیرمجاز و استفاده ناعادلانه از بازیها طراحی شدهاند. برخی از بازیکنان ممکن است با DRM مخالف باشند، زیرا میتواند محدودیتهایی در استفاده از بازیها ایجاد کند.
AI به هوش مصنوعی اشاره دارد که رفتار NPCها (شخصیتهای غیرقابل بازی) را در بازیها کنترل میکند و AI میتواند به بازیها عمق و چالش بیشتری اضافه کند و تجربه بازی را واقعیتر کند که توسعه دهندگان بازیها معمولاً تلاش میکنند تا AI را به گونهای طراحی کنند که رفتار NPCها طبیعی و منطقی باشد.
Alpha و Beta به نسخههای آزمایشی بازی اشاره دارند که برای تست و رفع باگها منتشر میشوند و نسخه Alpha معمولاً اولین نسخه قابل بازی است که هنوز نیاز به کارهای زیادی دارد. نسخه Beta معمولاً کاملتر است و برای تست نهایی و رفع مشکلات باقیمانده منتشر میشود و بازیکنان میتوانند با شرکت در این نسخهها به توسعه دهندگان کمک کنند تا بازی را بهبود بخشند.
Asset به هر چیزی که در جهان بازی وجود دارد، از جمله شخصیتها، اشیا و محیطها گفته میشود که این عناصر توسط تیمهای هنری و طراحی بازی ایجاد میشوند و نقش مهمی در شکلگیری جهان بازی دارند. Assetها میتوانند شامل مدلهای سه بعدی، تکسچرها، صداها و انیمیشنها باشند.
Glitch یا Bug به اشتباهات ناخواسته در کدنویسی بازی اشاره دارد که ممکن است باعث مشکلاتی در بازی شود که این مشکلات میتوانند شامل رفتارهای غیر منتظره، خرابیهای گرافیکی یا مشکلات در مکانیزمهای بازی باشند و توسعه دهندگان بازیها معمولاً تلاش میکنند تا باگها را قبل از انتشار بازی رفع کنند، اما برخی از آنها ممکن است پس از انتشار نیز باقی بمانند.
Debug به فرآیند پیدا کردن و رفع باگها در بازی گفته میشود که این فرآیند شامل تست بازی، شناسایی مشکلات و اصلاح کدهای مشکلدار است که Debugging یکی از مراحل مهم در توسعه بازیها است و میتواند زمانبر و پیچیده باشد.
Console به سیستم مورد استفاده برای اجرای بازیهای ویدیویی مانند پلی استیشن، ایکس باکس و نینتندو اشاره دارد و کنسولها معمولاً دارای سخت افزار و نرمافزار خاصی هستند که برای اجرای بازیها بهینهسازی شدهاند که هر کنسول دارای ویژگیها و بازیهای انحصاری خود است که میتواند تجربه بازی را متفاوت کند.
Content به هر آنچه بازی را شکل میدهد، از جمله Assetها و اسکریپتها گفته میشود و محتوای بازی میتواند شامل داستان، مراحل، شخصیتها، آیتمها و مکانیزمهای بازی باشد. توسعه دهندگان بازیها معمولاً تلاش میکنند تا محتوای جذاب و متنوعی ایجاد کنند تا بازیکنان را به خود جذب کنند.
Spawn به مکانی گفته میشود که بازیکن در آن به بازی وارد میشود. این مکانها معمولاً به گونهای طراحی شدهاند که بازیکنان بتوانند به سرعت وارد بازی شوند و به فعالیتهای خود ادامه دهند. در بازیهای چند نفره، مکانهای Spawn میتوانند نقش مهمی در استراتژیهای بازی داشته باشند.
Melee به نوعی حمله نزدیک گفته میشود که با استفاده از اسلحه یا دست خالی انجام میشود و این نوع حملات معمولاً نیاز به نزدیک شدن به دشمن دارند و میتوانند آسیب زیادی وارد کنند. بازیهای مختلف ممکن است مکانیزمهای متفاوتی برای حملات Melee داشته باشند.
Aggro به معنای جلب توجه دشمنان در بازیهای نقشآفرینی و آنلاین است. زمانی که یک بازیکن Aggro میگیرد، دشمنان به جای حمله به دیگر بازیکنان، به او حمله میکنند که این اصطلاح بیشتر در بازیهای MMORPG استفاده میشود و مدیریت Aggro یکی از مهارتهای مهم در این نوع بازیها است.
AOE به تواناییها یا حملاتی گفته میشود که در یک منطقه خاص تأثیر میگذارند و میتوانند به چندین دشمن یا هدف آسیب برسانند. این نوع حملات معمولاً در بازیهای نقش آفرینی و استراتژی استفاده میشوند و میتوانند تأثیر زیادی در نبردها داشته باشند.
Bot به شخصیتهای غیر قابل بازی (NPC) گفته میشود که توسط هوش مصنوعی کنترل میشوند و این شخصیتها میتوانند نقشهای مختلفی مانند دشمنان، هم تیمیها یا فروشندگان را در بازیها ایفا کنند. همچنین، Botها میتوانند برای انجام وظایف تکراری و خودکار در بازیها استفاده شوند.
Camping به استراتژیای گفته میشود که در آن بازیکن در یک مکان ثابت میماند و منتظر میماند تا دشمنان به او نزدیک شوند و این استراتژی معمولاً در بازیهای تیراندازی استفاده میشود و میتواند باعث عصبانیت دیگر بازیکنان شود.
DPS به میزان آسیبی گفته میشود که یک بازیکن یا توانایی در هر ثانیه وارد میکند و این اصطلاح معمولاً در بازیهای نقش آفرینی و آنلاین استفاده میشود و بازیکنان DPS نقش مهمی در وارد کردن آسیب به دشمنان دارند.
Easter Egg به آیتمها، پیامها یا ویژگیهای مخفی در بازیها گفته میشود که توسط توسعه دهندگان به عنوان شگفتیهای کوچک برای بازیکنان قرار داده شدهاند که این Easter Eggها معمولاً به صورت تصادفی پیدا میشوند و میتوانند شامل ارجاعات به فرهنگ عامه، شوخیها یا پیامهای مخفی باشند.
EXP به امتیازاتی گفته میشود که بازیکنان با انجام فعالیتهای مختلف در بازیها به دست میآورند و این امتیازات معمولاً برای افزایش سطح شخصیتها و بهبود تواناییهای آنها استفاده میشوند و جمع آوری EXP یکی از اهداف اصلی در بسیاری از بازیهای نقش آفرینی است.
Farming به انجام فعالیتهای تکراری برای به دست آوردن منابع یا آیتمهای خاص در بازیها گفته میشود. این فعالیتها میتوانند شامل کشتن دشمنان، جمعآوری مواد یا انجام مأموریتهای خاص باشند. Farming معمولاً زمانبر است، اما میتواند به بازیکنان کمک کند تا منابع مورد نیاز خود را به دست آورند.
Gank به حمله ناگهانی و هماهنگ چندین بازیکن به یک بازیکن دشمن گفته میشود و این استراتژی معمولاً در بازیهای آنلاین چندنفره استفاده میشود و میتواند باعث شکست سریع دشمنان شود. Ganking نیاز به هماهنگی و همکاری بین بازیکنان دارد.
GG به معنای بازی خوب است و به عنوان یک عبارت احترامآمیز پس از پایان بازی استفاده میشود و این اصطلاح نشان دهنده احترام به حریفان و قدردانی از بازی است که GG معمولاً در بازیهای آنلاین چند نفره استفاده میشود.
HUD به نمایشگر اطلاعاتی گفته میشود که اطلاعات مهم بازی مانند سلامتی، مهمات، نقشه و تواناییها را به بازیکن نشان میدهد و HUD معمولاً در گوشههای صفحه نمایش قرار دارد و به بازیکنان کمک میکند تا وضعیت خود را در بازی پیگیری کنند.
K/D Ratio به نسبت کشتن به مرگ در بازیهای تیراندازی گفته میشود و این نسبت نشان دهنده عملکرد بازیکن در بازی است و معمولاً به عنوان یکی از معیارهای اصلی برای ارزیابی مهارت بازیکنان استفاده میشود.
Lag به تأخیر در ارتباطات شبکهای گفته میشود که میتواند باعث کاهش کیفیت بازیهای آنلاین شود که Lag معمولاً به دلیل مشکلات اینترنتی یا سرورهای بازی رخ میدهد و میتواند تجربه بازی را تحت تأثیر قرار دهد.
Meta به استراتژیها، تاکتیکها و ترکیبهای بهینه در بازیها گفته میشود که توسط جامعه بازیکنان به عنوان بهترین روشها شناخته میشوند و Meta معمولاً با تغییرات در بازی و به روزرسانیها تغییر میکند و بازیکنان باید خود را با Meta جدید سازگار کنند.
Nerf به کاهش قدرت یا کارایی یک توانایی، آیتم یا شخصیت در بازیها گفته میشود و این تغییرات معمولاً توسط توسعه دهندگان بازی برای حفظ تعادل در بازی انجام میشود که بازیکنان ممکن است از Nerfها ناراضی باشند، اما این تغییرات برای بهبود تجربه بازی ضروری هستند.
NPC به شخصیتهای غیرقابل بازی در بازیها گفته میشود که توسط هوش مصنوعی کنترل میشوند که این شخصیتها میتوانند نقشهای مختلفی مانند دشمنان، هم تیمیها، فروشندگان یا مأموریت دهندگان را ایفا کنند و به ایجاد جهان بازی کمک میکنند.
OP به توانایی، آیتم یا شخصیتی گفته میشود که به طور غیرمنطقی قدرتمند است و میتواند تعادل بازی را به هم بزند و بازیکنان معمولاً از OPها شکایت میکنند و توسعه دهندگان بازی ممکن است آنها را Nerf کنند تا تعادل بازی حفظ شود.
Patch به بهروزرسانیهای نرمافزاری گفته میشود که برای رفع باگها، بهبود عملکرد و اضافه کردن محتوای جدید به بازیها منتشر میشوند و Patchها معمولاً به صورت دورهای منتشر میشوند و میتوانند تجربه بازی را بهبود بخشند.
PvE به نوعی از بازیها گفته میشود که در آن بازیکنان در مقابل محیط و دشمنان غیرانسانی قرار میگیرند و این نوع بازیها معمولاً شامل مأموریتها، داستانها و چالشهای مختلفی هستند که بازیکنان باید آنها را تکمیل کنند.
PvP به نوعی از بازیها گفته میشود که در آن بازیکنان در مقابل یکدیگر قرار میگیرند که این نوع بازیها معمولاً شامل نبردها، مسابقات و رقابتهای مختلفی هستند که بازیکنان باید در آنها شرکت کنند و مهارتهای خود را به نمایش بگذارند.
Kiting به استراتژی گفته میشود که در آن بازیکن با حفظ فاصله از دشمن، به طور مداوم به آن حمله میکند و از حملات دشمن دوری میکند که این تکنیک معمولاً در بازیهای نقش آفرینی و استراتژی استفاده میشود و نیاز به مهارت و دقت دارد.
Min-Maxing به فرآیندی گفته میشود که در آن بازیکن تلاش میکند تا شخصیت خود را بهینه سازی کند و بهترین عملکرد ممکن را از آن بگیرد و این شامل افزایش حداکثری تواناییهای مفید و کاهش حداقلی نقاط ضعف است. Min-Maxing معمولاً در بازیهای نقش آفرینی و استراتژی استفاده میشود.
Crowd Control به تواناییها یا اثراتی گفته میشود که دشمنان را محدود یا متوقف میکنند که این شامل تواناییهایی مانند Stun، Silence، Root و Knockback است. CC معمولاً در بازیهای نقشآفرینی و آنلاین استفاده میشود و میتواند تأثیر زیادی در نبردها داشته باشد.
Feeding به وضعیتی گفته میشود که در آن بازیکن به طور مکرر توسط دشمنان کشته میشود و به آنها امتیاز و منابع میدهد. این اصطلاح معمولاً در بازیهای آنلاین چند نفره استفاده میشود و میتواند تأثیر منفی بر تیم داشته باشد.
Jungle به منطقهای از نقشه بازیهای MOBA گفته میشود که بین خطوط اصلی قرار دارد و شامل موجودات و منابعی است که بازیکنان میتوانند از آنها برای افزایش تجربه و منابع استفاده کنند. بازیکنانی که در Jungle فعالیت میکنند به عنوان Jungler شناخته میشوند.
Last Hit به ضربه نهایی گفته میشود که باعث کشته شدن دشمن یا موجودی در بازی میشود که این تکنیک معمولاً در بازیهای MOBA و استراتژی استفاده میشود و به بازیکنان اجازه میدهد تا منابع و تجربه بیشتری به دست آورند.
Peel به استراتژی گفته میشود که در آن بازیکن تلاش میکند تا دشمنان را از هم تیمیهای آسیب پذیر دور کند که این تکنیک معمولاً در بازیهای نقش آفرینی و آنلاین استفاده میشود و میتواند به حفظ جان هم تیمیها کمک کند.
Poke به حملات مکرر و از راه دور گفته میشود که هدف آن کاهش سلامتی دشمنان بدون درگیر شدن مستقیم است که این تکنیک معمولاً در بازیهای MOBA و تیراندازی استفاده میشود و میتواند دشمنان را ضعیف کند قبل از شروع نبرد اصلی.
Power Spike به نقطهای در بازی گفته میشود که شخصیت یا تیم به طور ناگهانی قدرت زیادی به دست میآورد و این میتواند به دلیل رسیدن به سطح خاصی، به دست آوردن آیتمهای مهم یا تکمیل مأموریتهای خاص باشد. Power Spike معمولاً در بازیهای نقش آفرینی و MOBA استفاده میشود.
Roaming به استراتژی گفته میشود که در آن بازیکن به جای ماندن در یک منطقه خاص، به مناطق مختلف نقشه میرود تا به هم تیمیها کمک کند یا دشمنان را غافلگیر کند و این تکنیک معمولاً در بازیهای MOBA و استراتژی استفاده میشود و نیاز به هماهنگی و همکاری بین بازیکنان دارد.
Skill Shot به تواناییهایی گفته میشود که نیاز به هدف گیری دقیق دارند و میتوانند به دشمنان آسیب برسانند یا اثرات خاصی ایجاد کنند. این تواناییها معمولاً در بازیهای نقش آفرینی و تیراندازی استفاده میشوند و نیاز به مهارت و دقت دارند.
Snowball به وضعیتی گفته میشود که در آن بازیکن یا تیم به طور پیوسته قدرت بیشتری به دست میآورد و به طور فزایندهای قویتر میشود. این اصطلاح معمولاً در بازیهای MOBA و استراتژی استفاده میشود و میتواند به پیروزی سریع منجر شود.
Split Push به استراتژی گفته میشود که در آن بازیکن یا تیم به جای تمرکز بر یک نقطه، به مناطق مختلف نقشه حمله میکند تا دشمنان را پراکنده کند و اهداف مختلفی را به دست آورد. این تکنیک معمولاً در بازیهای MOBA و استراتژی استفاده میشود و نیاز به هماهنگی و همکاری بین بازیکنان دارد.
Stun به تواناییهایی گفته میشود که دشمنان را برای مدت کوتاهی ناتوان میکنند و آنها را از انجام هرگونه فعالیتی باز میدارند. این تواناییها معمولاً در بازیهای نقش آفرینی و آنلاین استفاده میشوند و میتوانند تأثیر زیادی در نبردها داشته باشند.
اصطلاح گیمری Tank به شخصیتی گفته میشود که دارای سلامتی و مقاومت بالایی است و میتواند آسیبهای زیادی را جذب کند. نقش Tank معمولاً در بازیهای نقش آفرینی و آنلاین این است که دشمنان را به خود جلب کند و هم تیمیهای آسیب پذیر را محافظت کند.
اصطلاح گیمری Tilt به وضعیتی گفته میشود که در آن بازیکن به دلیل عصبانیت یا ناامیدی عملکرد ضعیفی دارد و تصمیمات نادرستی میگیرد این اصطلاح معمولاً در بازیهای آنلاین چند نفره استفاده میشود و میتواند تأثیر منفی بر تیم داشته باشد همچنین با مطالعه مقاله اسمهای خفن گیمری با فونت خاص برای پابجی و کالاف میتوانید نامهای منحصر به فرد و جذابی برای خود در این بازیها انتخاب کنید و با استایل خاص خود بدرخشید. خواندن این مقاله به شما کمک میکند تا نامی ویژه و متمایز برای بازی خود پیدا کنید که توجه همه را جلب کند.
اصطلاح گیمری Toxic به بازیکنانی گفته میشود که رفتارهای ناپسند و مخربی دارند و باعث ایجاد تنش و ناراحتی در تیم میشوند این رفتارها میتوانند شامل توهین، تهدید، یا همکاری نکردن با تیم باشند بازیکنان Toxic معمولاً توسط جامعه بازیها مورد انتقاد قرار میگیرند و ممکن است توسط توسعه دهندگان بازی مجازات شوند.
Wave Clear به تواناییها یا استراتژیهایی گفته میشود که برای از بین بردن سریع موجهای دشمنان یا موجودات در بازیها استفاده میشوند که این تکنیک معمولاً در بازیهای MOBA و استراتژی استفاده میشود و میتواند به بازیکنان کمک کند تا کنترل نقشه را به دست آورند.
اصطلاح گیمری Zoning به استراتژی گفته میشود که در آن بازیکن تلاش میکند تا دشمنان را از مناطق خاصی دور نگه دارد و آنها را محدود کند. این تکنیک معمولاً در بازیهای نقش آفرینی و آنلاین استفاده میشود و میتواند به تیم کمک کند تا کنترل نقشه را به دست آورد.
Backdoor به استراتژیای گفته میشود که در آن بازیکن یا تیم به طور مخفیانه به پایگاه دشمن حمله میکند، بدون اینکه با نیروهای اصلی دشمن درگیر شود که این تکنیک معمولاً در بازیهای MOBA استفاده میشود و میتواند به پیروزی غیر منتظره منجر شود.
اصطلاح گیمری Bait به استراتژی گفته میشود که در آن بازیکن یا تیم به طور عمدی خود را در موقعیت خطرناکی قرار میدهد تا دشمنان را به دام بیندازد که این تکنیک نیاز به هماهنگی و همکاری بین بازیکنان دارد و میتواند به شکست دشمنان منجر شود.
Burst Damage به میزان زیادی از آسیب گفته میشود که در مدت زمان کوتاهی وارد میشود این نوع آسیب معمولاً توسط تواناییها یا حملات ویژه ایجاد میشود و میتواند به سرعت دشمنان را شکست دهد.
اصطلاح گیمریChoke Point به نقاطی از نقشه گفته میشود که به دلیل محدودیت فضا، دشمنان مجبور به عبور از آنها هستند که این نقاط معمولاً برای کمین و حملات ناگهانی استفاده میشوند و میتوانند تأثیر زیادی در نبردها داشته باشند.
اصطلاح گیمری Cooldown Reduction به تواناییها یا آیتمهایی گفته میشود که مدت زمان Cooldown تواناییها را کاهش میدهند این ویژگی به بازیکنان اجازه میدهد تا تواناییهای خود را بیشتر و سریعتر استفاده کنند.
اصطلاح گیمری Dive به استراتژی گفته میشود که در آن بازیکن یا تیم به طور مستقیم به دشمنان حمله میکند، حتی اگر به معنای ورود به مناطق خطرناک یا تحت حفاظت باشد. این تکنیک معمولاً برای شکست دادن دشمنان کلیدی یا به دست آوردن اهداف مهم استفاده میشود.
اصطلاح گیمریDoT به تواناییها یا اثراتی گفته میشود که به مرور زمان به دشمنان آسیب وارد میکنند. این نوع آسیب معمولاً در بازیهای نقش آفرینی و آنلاین استفاده میشود و میتواند تأثیر مداومی بر دشمنان داشته باشد.
اصطلاح گیمری Face Check به وضعیتی گفته میشود که در آن بازیکن بدون بررسی یا اطمینان از امنیت، وارد منطقهای میشود. این عمل میتواند خطرناک باشد و بازیکن را در معرض کمین یا حملات ناگهانی قرار دهد.
Flanking به استراتژی گفته میشود که در آن بازیکن یا تیم از جناحین به دشمنان حمله میکند تا آنها را غافلگیر کند. این تکنیک معمولاً در بازیهای تیراندازی و استراتژی استفاده میشود و میتواند به شکست سریع دشمنان منجر شود.
اصطلاح گیمری Glass Cannon به شخصیتی گفته میشود که دارای قدرت حمله بسیار بالا و مقاومت بسیار پایین است. این شخصیتها میتوانند آسیب زیادی وارد کنند، اما به راحتی شکست میخورند. مدیریت Glass Cannon نیاز به مهارت و دقت دارد.
Harass به حملات مکرر و کوچک گفته میشود که هدف آن کاهش سلامتی دشمنان و ایجاد فشار بر آنها است. این تکنیک معمولاً در بازیهای MOBA و تیراندازی استفاده میشود و میتواند دشمنان را ضعیف کند قبل از شروع نبرد اصلی.
Initiator به شخصیتی گفته میشود که نقش آغازگر نبردها را دارد و با استفاده از تواناییهای خود، دشمنان را به درگیری میکشاند. این شخصیتها معمولاً دارای تواناییهای Crowd Control هستند و میتوانند تأثیر زیادی در نبردها داشته باشند.
KDA به نسبت کشتن، مرگ و کمک در بازیهای آنلاین چندنفره گفته میشود که این نسبت نشان دهنده عملکرد بازیکن در بازی است و معمولاً به عنوان یکی از معیارهای اصلی برای ارزیابی مهارت بازیکنان استفاده میشود.
Lane به مسیرهای اصلی نقشه در بازیهای MOBA گفته میشود که نیروهای دشمن از آنها عبور میکنند. هر Lane معمولاً دارای برجها و اهدافی است که بازیکنان باید از آنها دفاع کنند یا به دست آورند.
Leash به استراتژی گفته میشود که در آن بازیکنان به Jungler کمک میکنند تا موجودات جنگلی را سریعتر شکست دهد و این تکنیک معمولاً در بازیهای MOBA استفاده میشود و میتواند به Jungler کمک کند تا سریعتر به سطح بالاتری برسد.
MIA به وضعیتی گفته میشود که در آن دشمنان از دید بازیکنان خارج شدهاند و مکان آنها نامشخص است. این اصطلاح معمولاً در بازیهای MOBA و استراتژی استفاده میشود و به بازیکنان هشدار میدهد که ممکن است دشمنان در حال کمین یا حمله باشند.
Outplay به وضعیتی گفته میشود که در آن بازیکن با استفاده از مهارت و استراتژیهای برتر، دشمنان را شکست میدهد. این اصطلاح معمولاً برای توصیف لحظات برجسته و تأثیرگذار در بازیها استفاده میشود.
اگر میخواهید با اصطلاحات بازی پابجی آشنا شوید میتوانید مقاله اصطلاحات عامیانه پابجی موبایل برای حرفه ای ها را در رسانه ایموجو بخوانید.
اصطلاحات گیمری نه تنها به عنوان ابزارهای ارتباطی در بازیها عمل میکنند، بلکه به عنوان بخشی از فرهنگ و هویت گیمرها نیز شناخته میشوند. آشنایی با این اصطلاحات میتواند به شما کمک کند تا بهتر با دیگر بازیکنان ارتباط برقرار کنید، استراتژیهای موثرتری را پیاده سازی کنید و تجربه بازی خود را بهبود بخشید.
همچنین، این واژگان نشان دهنده تکامل و پیچیدگی دنیای بازیهای ویدیویی هستند که هر روز در حال رشد و تغییر است. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد تا با این اصطلاحات آشنا شوید و بتوانید از آنها در بازیهای خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید، دنیای بازیها پر از شگفتیها و چالشهای جدید است و هر روز فرصتی برای یادگیری و پیشرفت فراهم میکند. پس با اعتماد به نفس و آگاهی بیشتر، به ماجراجوییهای خود ادامه دهید!
AFK چیست و چه تأثیری در بازی دارد؟
AFK مخفف Away From Keyboard به معنای دور بودن از صفحهکلید است و زمانی استفاده میشود که بازیکن به طور موقت بازی را ترک میکند. این وضعیت در بازیهای آنلاین ممکن است تیم را دچار مشکل کند، زیرا یک بازیکن کمتر در میدان حضور دارد.
Cooldown Reduction در بازیها چه کاربردی دارد؟
Cooldown Reduction (کاهش زمان سرد شدن) به تواناییهایی اشاره دارد که مدت زمان انتظار برای استفاده مجدد از یک توانایی را کاهش میدهند. این ویژگی به بازیکنان اجازه میدهد تا تواناییهای خود را بیشتر و سریعتر استفاده کنند.
اصطلاحات گیمری PvP و PvE چیست؟
PvP (Player vs. Player) به نوعی از بازی اشاره دارد که در آن بازیکنان با یکدیگر مبارزه میکنند، در حالی که PvE (Player vs. Environment) بازیکنان را در مقابل دشمنان غیرانسانی و هوش مصنوعی قرار میدهد.
ثبت دیدگاه
نظرات کاربران
همه باید اصطلاحات گیمری و بدونن؟
سلام دانستن اصطلاحات گیمری ضروری نیست اما دانستن آنها به بازیکنان کمک میکند تا بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنند و تجربه بهتری از بازی داشته باشند.
اصطلاح گیمری نوب چیه؟
سلام به بازیکنان تازهکار یا بیتجربهای گفته میشود که مهارتهای بالایی در بازی ندارند.