خانه - معرفی بازی
بازیهای کامپیوتری، امروزه بخش ضروری از زندگی ما شدهاند. اما آیا تا به حال به فکر افتادهاید که بازیها از کجا شروع شدند؟ واقعیت این است که جهان بازیهای کامپیوتری، با گذشت زمان و تکامل فناوری، به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است. اما نگاهی به اولین بازی کامپیوتری جهان میتواند ما را به دنیایی از خلاقیت و نوآوری ببرد که اساس این صنعت را بنا کرده است به همین خاطر در این مقاله از ایران موجو تصمیم داریم تا به معرفی اولین بازی کامپیوتری جهان بپردازیم پس با ما همراه شوید.
بازی های کامپیوتری به عنوان یکی از مهمترین و پرطرفدارترین شاخه های سرگرمی دیجیتال، تحولی چشمگیر در دنیای فناوری و فرهنگ عمومی ایجاد کردهاند. این صنعت با پیشرفت های چشمگیر در زمینههای گرافیک، هوش مصنوعی، و تجربه کاربری، میلیونها نفر در سراسر جهان را مجذوب خود کرده است اما شاید کمتر کسی بداند که اولین گام های این راه پر پیچ و خم چگونه برداشته شده است در کنار اولین بازی های کامپیوتری بازی های جذاب کامپیوتری دیگری هستند که در مقاله دانلود بازی کامپیوتر | 10 بازی محبوب گیمرها تعدادی از این بازی ها معرفی شده است.
بیش از پنجاه سال است که بحث درباره اولین بازی کامپیوتری در تاریخ همچنان ادامه دارد اما این موضوع به تعریف شخص از یک بازی کامپیوتری بستگی دارد و برخی از نظریات، بازی ویدیویی را محصولی میدانند که توسط کامپیوتر ساخته شده است و از گرافیکی استفاده میکند که بر روی یک دستگاه نمایشگر مانند تلویزیون یا مانیتور قابل دیدن باشد اما گروه دیگری هر بازی الکترونیکی را بازی ویدیویی مینامند که با استفاده از هر دستگاه نمایش ویدیویی به نمایش درآید. اگر طرفدار دسته دوم باشید، میتوانید بازی “Cathode-Ray Tube Amusement Device” را به عنوان اولین بازی ویدیویی ساخته شده توسط انسان بشمارید.
متأسفانه امروزه هیچ نسخهای از این بازی در دسترس نیست؛ حتی تصویری از گیم پلی بازی یا حتی خود دستگاه هم پیدا نشده و تمام اطلاعات موجود از طریق تحقیقات بر روی پروندههای ثبت اختراع محصول به دست آمده است. دستگاه Cathode Ray Tube Amusement Device با الهام از نمایشگرهای رادارهای جنگ جهانی دوم طراحی شده بود. برای تجربه بازی، بازیکنان باید دو دسته دستگیره را در دست بگیرند و سعی کنند مسیر حرکت نورهای پرتوان که نقش موشک را در بازی ایفا میکردند را به گونهای تنظیم کنند که به درستی به اهداف موجود در طرف مقابل برخورد کنند.
درست است که Cathode Ray Tube Amusement Device اولین بازی کامپیوتری جهان است، اما باید توجه داشت که برخی افراد این دستگاه را به عنوان اولین بازی ویدیویی تاریخ قبول نمیکنند و این دستگاه به طور کامل مکانیکی بود و از هیچ نوع برنامه نویسی یا گرافیک مبتنی بر کامپیوتر استفاده نمیکرد همچنین در ساخت یا اجرای بازی از کامپیوتر یا دستگاه حافظه استفاده نشده بود در واقع، پنج سال پس از ثبت اختراع Cathode Ray Tube Amusement Device در سال 1952، الکساندر سندی داگلاس برای اولین بار از هوش مصنوعی در ساخت بازی خود با نام OXO (شناخته شده به عنوان Noughts and Crosses) استفاده کرد
سال 1958، ویلیام هگنباتوم بازی Tennis For Two را ساخت که به عنوان اولین بازی ویدیویی تاریخ که در معرض دید عموم قرار گرفته است شناخته میشود که در مقاله ترکیب تکنولوژی و بازی: خلق آثار شگفت انگیز به شما بازی های دیگری معرفی میشود که ترکیب بازی وهوش مصنوعی است و هر دوی این بازیها به عنوان کاندیدای منطقی برای عنوان اولین بازی ویدیویی تاریخ در نظر گرفته میشوند، اما بدون تلاشها و کشفهای توماس تی. گلداسمیت جونیور و استل ریمن، خالقین Cathode Ray Tube Amusement Device، شاید هیچکدام از این بازیها ساخته نمیشدند.
بازی OXO اولین بازی کامپیوتری جهان است که در واقع نسخهای از بازی دوز است، در سال 1952 توسط برنامه نویسی به نام سندی داگلاس توسعه داده شد که داگلاس در واقع این بازی را به عنوان بخشی از پایاننامه خود با موضوع تعامل انسان و رایانه به دانشگاه کمبریج ارائه کرده بود و در این بازی، ابتدا بازیکن حرکت مورد نظر خود را به وسیله کنترلری که شبیه شماره گیر تلفن بود وارد دستگاه میکرد سپس حرکت بازیکن بر روی صفحه نمایش دیده میشد و حالا نوبت هوش مصنوعی رایانه بود تا حرکت خود را انجام دهد.
هوش مصنوعی در بازیها معمولاً برای ایجاد رفتار هوشمندانه در کاراکترهای غیر قابل بازی یا همان NPCها استفاده میشود تا به وجود آوردن هوشی مشابه با هوش انسانی در آنها کمک کند.رابط کاربری یا رابط کاربری گرافیکی (GUI)، رابطی است که امکان تعامل با دستگاه الکترونیکی از طریق آیکونهای گرافیکی را در اختیار کاربر قرار میدهد و قبل از این، کاربران برای تعامل باید از طریق کیبورد، دستور مورد نظر خود را تایپ میکردند و به دلیل مشکلاتی که این روش در وارد کردن دادهها ایجاد میکرد، رابط گرافیکی جایگزین رابط نوشتاری شد.
بازی pool یکی از اولین بازی کامپیوتری جهان است که مانند پروژههای قبلی خود، بازی Pool اصلاً هدف اولیهاش این نبود که یک بازی کامپیوتری باشد در واقع، این بازی توسط دو برنامه نویس به نامهای ویلیام براون و تد لوییس و برای نمایش قابلیتهای کامپیوتر MIDSAC در دانشگاه میشیگان توسعه داده شد. فرآیند ساخت و توسعه این بازی حدود شش ماه طول کشید بازی شامل یک چوب بیلیارد بود که توسط یک صفحه کنترل و یک دستگیره کنترل میشد و همچنین شامل پانزده توپ بود که بر روی میزی که از زاویه بالا به نمایش درآمده بود قرار گرفته بودند.
کامپیوتر MIDSAC برای تخمین حرکت توپها در روی میز، برخورد توپها با یکدیگر و احتمال سقوط هر توپ در سوراخ، به طور متوسط بیست و پنج هزار محاسبه در ثانیه انجام میداد و چهل بار در ثانیه گرافیک بازی را به روز میکرد تا بتواند حرکت را به روزرسانی کند. گزارشگری که این بازی را از نزدیک دیده بود، ادعا میکرد که توپها با سرعتی طوری جابهجا میشدند که احساس میشد همیشه در حال حرکت هستند. این ویژگیها باعث میشد بازی Pool به عنوان اولین بازی با گرافیک متحرک و به روزرسانی لحظهای شناخته شود؛ در تفاوت با بازیهای قبلی که تغییرات گرافیکی تنها زمانی مشاهده میشد که بازیکن حرکتی انجام میداد.
بازی Tennis for Two اصلا قرار نبود به یک محصول تجاری تبدیل بشه. این بازی در واقع یک پروژه علمی بود که ویلیام هگنباتوم در روز بازدید سالانه عموم از آزمایشگاه ملی بروکهیون به نمایش گذاشت. وقتی هگنباتوم این بازی رو ساخت، هیچ نیتی برای سودجویی نداشت، فقط میخواست با اختراع خودش سرگرمی را به بازدید کننده ها ارائه دهد. او در نوشتهای گفته بود: این پیام را منتقل کنید که تلاشهای علمی ما ارتباطی با جامعه دارد. با این حال، بازی Tennis for Two به یک اثر بسیار موفق تبدیل شد و در تاریخ ۱۸ اکتبر ۱۹۵۸، صدها نفر برای تجربه این بازی صف کشیدند.
در این بازی، بازیکن باید با استفاده از یک قلم نوری، دیوارهای یک میدان شطرنجی هشت در هشت را بچیند و قطعات پنیر را در گوشه و کنار آن قرار دهد و سپس، موش را رها میکند تا در این میدان به دنبال خوراکی بگردد. روش ساختن میدان در این بازی بسیار ساده است و بازیکن باید دیوارهایی را که روی صفحه شطرنجی هشت در هشت قرار دارند، برمیدارد و جای آنها را با قطعات پنیر جایگزین میکند.
زمانی که بازیکن آماده است، موش را رها میکند تا در گوشه و کنار این میدان به دنبال قطعات پنیر بگردد و اگر بازیکن توانست قطعات پنیر را درست روی صفحه قرار دهد، انرژی موش به پایان میرسد و بازیکن برنده بازی میشود و با تکرار و تمرین، بازیکنان میتوانند در این بازی پیشرفت چشمگیری کنند که این بازی جزوه اولین بازی کامپیوتری جهان شناخته شده است.
بازی متنی یا به نوعی بازی کامپیوتری گفته میشود که از کاراکترهای متنی به جای گرافیکی استفاده میکند که این نوع بازیها در دهههای ۷۰ و ۸۰ میلادی بسیار محبوب بودند و جزو داستانهای تعاملی محسوب میشدند. یکی از مثالهایی از بازیهای مبتنی بر متن، بازی “BBC Vik: The Baseball Demonstrator” است این بازی به بازیکن امکان میدهد تا در مقابل کامپیوتر بازی بیسبال انجام دهد.
در ابتدا، این بازی برای نمایش قدرتهای کامپیوتر IBM 1620 ساخته شده بود. در این بازی، بازیکن و کامپیوتر هر دو باید دو تیم مختلف را انتخاب کرده و در رقابت با یکدیگر قرار میگرفتند. نتیجه مسابقات بر اساس اعداد تصادفی بررسی میشد و هر وقایعی که در هنگام بازی رخ میداد، توسط کامپیوتر چاپ میشد. این بازی معمولاً بین هفت تا یازده دقیقه طول میکشید و تنها دستوراتی که در اختیار بازیکن قرار میگرفت، درخواست دفع یا دریافت توپ و اعلام موقعیت فعلی تمام بازیکنان در زمین بود.
بازی “Spacewar!” یک بازی شبیه سازی جنگی فضایی است که در سال ۱۹۶۲ توسط استیو راسل و تیمش ساخته شد. این بازی به عنوان یک پروژه نمایشی برای نشان دادن قابلیتهای کامپیوتر PDP-1 در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست توسعه یافت. داستان بازی بر روی مبارزه بین دو سفینه فضایی به نامهای “needle” و “wedge” تمرکز دارد. در این بازی، سفینهها در فضای تحت تأثیر جاذبه یک ستاره قرار دارند و باید به مبارزه با هم بپردازند. هر دو سفینه توسط بازیکنان کنترل میشوند و دارای سوخت و تعداد محدودی شلیک هستند که پس از مدتی به اتمام میرسند.
حتی اگر بازیکنان دست به کنترلر نزنند، سفینهها هنوز تحت تأثیر نیروی جاذبه نیوتنی جریان داخته و حرکت میکنند. در پایان، سفینهها توسط یکدیگر یا تیرهایی که توسط ستاره مرکزی صفحه شلیک میشود، نابود میشوند و بازیکن مجبور به شروع دوباره بازی میشود. یکی از ویژگیهای جالب این بازی این است که بازیکنان میتوانند در هر لحظه جایگاه سفینه خود را تغییر داده و به اصطلاح تلهپورت کنند.
اما هر بار استفاده از این ویژگی، ریسک بالایی به همراه دارد زیرا ممکن است سفینه به نقطهای دیگری از فضا منتقل شود و کاملاً نابود شود. در نسخههای اولیه بازی، ستارهها به صورت تصادفی در پس زمینه تصویر ظاهر میشدند. اما در نسخههای بعدی، برنامهای به نام افلاک نمای گرانی به بازی اضافه شد که بر اساس فهرست واقعی ستارهها عمل میکند. در حال حاضر، تنها یک نسخه سالم از کامپیوتر PDP-1 در موزه تاریخ کامپیوتر در ماونتین ویو کالیفرنیا نگهداری میشود.
در آزمایشگاه لینکلن امآیتی، ایوان سادرلند و همکارانش موفق به ثبت اختراعی میشوند که به عقیده بسیاری، اولین استفاده از یک نمایشگر قرار گرفته بر روی سر است. دستگاه سادرلند، یک دستگاه بسیار ابتدایی بود که به کاربر امکان میداد تا اشیا را در اطراف خود به شکل سه بعدی مشاهده کنند و در یک محیط یکسان قرار گرفته شده حس کند.
با قرار دادن عینک، اولین تصویری که در نظر کاربر میآمد، یک مربع سه بعدی معلق در هوا بود. در راهنمای بازی آمده بود: ما اشیا را به نحوی نمایش میدهیم که کاربران حس کنند در مجاورت آنها هستند و در عین حال حس کنند فاصله نامحدودی با آنها دارند! ما اشیا را در کنار کاربر یا پشت سر او قرار میدهیم و کافی است او خود را بچرخاند تا اشیای مورد نظر را مشاهده کند.
همچنین کاربر میتواند سر خود را به فاصله یک متر از محور بیرون ببرد و در جهات مختلف حرکت دهد تا دید بهتری از اشیا به دست آورد. حتی میتواند سر خود را برای دیدن به سمتهای بالا و پایین تا چهل درجه بچرخاند.
اختراع دستگاه Brown Box برای ساخت بازیهای ویدیویی امروزی را بسیار آسان کرد و در سال ۱۹۶۷، رالف بائر و همکارانش در شرکت Sanders Associates, Inc. نسخه اولیه از اولین سیستم بازی ویدیویی چند نفره و چند برنامهای را معرفی کردند. از آنجایی که شرکت Sanders از ابتدا قصد تولید و عرضه این دستگاه و کسب سود از فروش آن را داشت، بائر به این نتیجه رسید که بازی ارائه شده باید جذاب و سرگرم کننده باشد؛ در غیر این صورت کاربران و سرمایهگذاران علاقه مند به این دستگاه نخواهند بود.
در ابتدا، این دستگاه با نام TV Game Unit #7 شناخته میشد و برای نمایش این نسخه اولیه به سرمایه گذاران، سازندگان یک صفحه نازک چوبی قهوهای رنگ را روی دستگاه قرار دادند و به همین دلیل آن را Brown Box یا جعبه قهوهای نامگذاری کردند و این دستگاه که تنها یک نسخه اولیه از یک دستگاه خانگی بود، تقریباً ویژگیهای پایهای را که دستگاههای بازی خانگی امروزی نیز دارند، یعنی دو کنترلر و سیستمی با قابلیت اجرای چندین بازی مختلف داشت.
بازی Missile یک بازی آرکید الکترومکانیکی است که توسط شرکت سگا در سال ۱۹۶۹ منتشر شده است و این بازی به دستگاه آرکید انتقال پیدا کرده بود، بنابراین هم دانش آموزان و هم کودکان میتوانستند این بازی را تجربه کنند. Missile از صداگذاری الکترونیکی و نوار فیلمی متحرک برای نمایش اهداف تیراندازی استفاده میکرد .
وقتی موشکهای بازیکن به درستی به هدف برخورد کردند، تصویری از متلاشی شدن هواپیما با صدای انفجار به نمایش در میآمد و جوی استیک این بازی اولین جوی استیک بود که یک دکمه اختصاصی برای شلیک داشت و برای پرتاب و هدایت موشکها به سمت هواپیماها استفاده میشد.
این سبک طراحی برای سیستم کنترل بازیها بسیار موثر بود و تأثیر زیادی بر کنترلرهای بعدی داشت و بازی Missile همراه با بازیهایی مانند Duck Hunt و Indy 500 از اولین بازیهای آرکیدی به حساب میآیند که از ویدئو پروجکشن برای نمایش تصاویر استفاده میکنند که همچنین، کنترلر پیشرفته این بازی با داشتن یک دکمه اختصاصی برای شلیک تأثیر زیادی بر طراحی بازیها و آرکیدها در دهههای ۷۰ و ۸۰ داشته است.
اگر میخواهید با بازی های کم حجم کامپیوتری آشنا شوید میتوانید مقاله بازیهای کامپیوتری کم حجم را در رسانه ایموجو بخوانید.
اولین بازی کامپیوتری جهان ما را به دنیایی جدید و متفاوت هدایت کرد که این بازی، فرصتی برای ما به ارمغان آورد که همه چیز را تغییر دهیم و خلاقیت خود را در آن به اثبات برسانیم. امروزه، هر دقتی که به بازی های کامپیوتری میاندیشیم، دنیایی از ماجراجویی، استراتژی، هیجان و همچنین همبستگی اجتماعی در ذهن ما شکل میگیرد. با تشکر از اولین بازی کامپیوتری جهان، به استقبال آینده این صنعت پر از امید و شوق میرویم و منتظریم تا خلاقیت خارق العاده توسعه داده شده توسط برنامه نویسان و طراحان بی نظیر به ما زیبایی و هیجان محض را هدیه کند.
اولین بازی کامپیوتری که از گرافیک کامپیوتری استفاده کرد چه بود؟
بازی OXO که در سال ۱۹۵۲ توسط الکساندر سندی داگلاس ساخته شد، اولین بازی کامپیوتری است که از گرافیک کامپیوتری استفاده کرد.
آیا بازی های دیگری نیز به عنوان اولین بازی کامپیوتری جهان شناخته میشوند؟
بله، بازی های دیگری مانند Mouse in the Maze، BBC Vik: The Baseball Demonstrator و The Sword of Damocles نیز به عنوان اولین بازی های کامپیوتری جهان شناخته میشوند.
چه تاثیری اولین بازی های کامپیوتری بر صنعت بازی های ویدیویی داشتهاند؟
اولین بازی های کامپیوتری پایه های صنعت بازی های ویدیویی را بنا نهادند و با معرفی مفاهیم جدید و استفاده از فناوری های نوین، به توسعه و پیشرفت این صنعت کمک کردند. این بازیها نشان دادند که رایانهها میتوانند فراتر از محاسبات علمی باشند و به یکی از مهمترین منابع سرگرمی تبدیل شوند.
در این مقاله به بررسی بازی های درآمدزا و نحوه کسب جوایز کریپتو و همچنین معرفی 15 بازی برای کسب درآمد 2024 می پردازیم.بازیهای درآمدزا در حال تغییر رویکرد گیمرها و توسعهدهندگان بازیها هستند و محبوبیت NFTها و فناوری بلاک…
آیا آجر های بلوک سازی رنگارنگ را بخاطر دارید؟ساختن خانه های آجری رنگارنگ و لذت بازی با آنها را چطور؟در بازی ماین کرافت دوباره این حس نوستالژی را تجریه کنید.اما این بار خیلی وسیع تر عمل کنید،جهانی با خلاقیت و…
متای بهترین تفنگ های Modern Warfare 3 در فصل 2 از زمان عرضه به طور قابل توجهی توسعه یافته است و از زمان انتشار فصل 2 در 7 فوریه به طور قابل توجهی پیشرفت کرده است. همچنین اگر بازیکن کالاف…
در دنیای پرشتاب و پر از بازی های جدید و پر زرق و برق، گاهی اوقات بازیهای قدیمی و فراموش شدهای وجود دارند که ارزش تجربه کردن را دارند این بازیها، با وجود گذشت زمان، همچنان جذابیت و لذت خاص…
در دنیای بازیهای ویدیویی، اصطلاح پی تو وین (Pay to Win) به مدل تجاری اشاره دارد که در آن بازیکنان میتوانند با پرداخت پول واقعی، مزایای قابل توجهی در بازی کسب کنند. این مزایا میتوانند شامل آیتمهای قدرتمند، ارتقاء شخصیتها،…
امروزه بازی های موبایلی جای خود را به بازی های کامپیوتری داده اند ،اما این به منظور عدم استفاده از نسخه pc این بازی ها نیست،بلکه به منظور محبوبیت بیشتر نسخه موبایلی بازی هاست که شرایط و امکانات بیشتری برای…
بازیهای استراتژیک، بهویژه بازی های دفاع از قلعه، همواره طرفداران زیادی در میان گیمرها داشتهاند و این سبک بازیها برخلاف بازیهای معمول استراتژیک که بر توسعه و گسترش پایگاه تمرکز دارند، شما را به دفاع از موقعیتهای موجود وادار میکنند.…
یورو تراک ۲ بازیای است که برای دوستداران کامیونها ساخته شده است. قطعا همه شما نمیتوانید به آرزوی خودتان که راننده یک کامیون شدن است، دست پیدا کنید؛ بازی Euro Truck Simulator 2 این آرزوی شما را برآورده میکند. یورو…
یعنی اینا اولین بازی های کامپیوتری جهان هستند؟
سلام بله درسته
واقعا بازی های کامپیوتری خوبی و معرفی کردین
خوشحالیم که رضایت دارید