روش‌های کاربردی برای افزایش سرعت کامپیوتر بدون تغییر سخت‌افزار

روش‌های کاربردی برای افزایش سرعت کامپیوتر بدون تغییر سخت‌افزار
  • تاریخ ثبت
  • بازدید 61
  • دیدگاه 4
  • اشتراک گذاری
  • موضوع وبلاگ

اگر کامپیوتر شما به تازگی کند شده و به دنبال راهی برای بهتر کردن عملکرد آن هستید، نیازی به هزینه‌های زیاد برای ارتقاء سخت‌افزار ندارید. روش‌های مختلفی وجود دارند که با اجرای آنها می‌توانید افزایش سرعت کامپیوتر خود را به طور محسوسی افزایش دهید، بدون اینکه نیاز به تعویض قطعات باشد.

در ایران موجو علاوه بر خرید درون برنامه ای در این مقاله، ترفندهایی را به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کامپیوتر خود را به سرعت و کارایی قبلی بازگردانید.

5 راه افزایش سرعت کامپیوتر بدون تغییر سخت‌افزار

  • به روز رسانی سیستم عامل را بررسی کنید
  • فرآیندهای start-up را غیر فعال کنید
  • تنظیمات پاور سیستم عامل را تغییر دهید
  • Bloatware نصب شده را حذف کنید
  • درایورهای سخت افزار را به روز کنید

اگر احساس می‌کنید کامپیوترتان دیگر مانند گذشته سریع و روان کار نمی‌کند، نگران نباشید؛ شما می‌توانید با چند راهکار ساده و بدون نیاز به خرید تجهیزات جدید، سرعت آن را بهبود بخشید. در اینجا، پنج روش مؤثر برای بهینه‌سازی و افزایش کارایی سیستم را معرفی می‌کنیم که می‌تواند کامپیوتر شما را دوباره سرحال کند، بدون اینکه هزینه‌ای برای ارتقاء سخت‌افزار بپردازید همچنین با خواندن مقاله اولین بازی کامپیوتری جهان را بشناسید! می‌توانید با بهترین بازی‌های کامپیوتری آشنا شوید و با بهبود سرعت کامپیوترتان، این بازی‌های جذاب را با تجربه‌ای بهتر اجرا کنید.

مطمئن شوید که سیستم عامل به آخرین نسخه به‌روز است

به‌روزرسانی سیستم عامل، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید برای افزایش سرعت کامپیوتر خود انجام دهید سیستم عامل با مدیریت منابع و هماهنگ‌سازی سخت‌افزارها و نرم‌افزارها، نقش کلیدی در عملکرد دستگاه دارد. یک نسخه قدیمی می‌تواند باعث مشکلاتی مانند کاهش سرعت و ناسازگاری‌های مختلف شود. برای اطمینان از عملکرد بهینه، توصیه می‌شود تنظیمات به‌روزرسانی خودکار را فعال کنید تا سیستم به طور منظم و بدون نیاز به مداخله شما، به‌روز باشد و از هرگونه اختلال یا کندی پیشگیری شود.

برنامه‌های غیرضروری هنگام شروع سیستم را خاموش کنید

وقتی برنامه‌های زیادی به فهرست راه‌انداز سیستم اضافه می‌شوند، زمان بوت شدن سیستم به شدت کاهش می‌یابد. با هر بار روشن کردن کامپیوتر، سیستم عامل باید تمامی این برنامه‌ها را بارگذاری کند، که این کار می‌تواند روند راه‌اندازی را کند و سیستم را با عملکرد کمتری مواجه کند همچنین، برنامه‌هایی در پس‌زمینه اجرا می‌شوند که ممکن است اصلاً به آن‌ها نیاز نداشته باشید. بهتر است نرم‌افزارهای غیرضروری را از لیست استارت‌آپ حذف کنید تا سیستم به سرعت بالا بیاید و کارایی بیشتری داشته باشد.

تنظیمات مصرف انرژی سیستم را بهینه کنید

سیستم‌عامل‌ها قابلیت تنظیم مصرف انرژی را دارند و می‌توانند بسته به نوع منبع تغذیه، عملکرد دستگاه را مدیریت کنند و این ویژگی برای دستگاه‌های قابل حمل مانند لپ‌تاپ‌ها که نیاز به صرفه‌جویی در مصرف باتری دارند، بسیار کاربردی است. در مواقعی که نیازی به استفاده از حداکثر توان دستگاه نیست، می‌توان از این تنظیمات برای افزایش عمر باتری بهره برد. البته این گزینه برای رایانه‌های رومیزی که به‌طور دائم به منبع برق متصل هستند، اهمیت کمتری دارد.

نرم‌افزارهای اضافی و بی‌فایده را حذف کنید

نرم‌افزارهای اضافی فقط محدود به برنامه‌هایی نیستند که توسط شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ و سیستم‌های یکپارچه نصب شده‌اند. هر نوع برنامه‌ای که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید هم می‌تواند در این دسته قرار بگیرد. برای مثال، شاید کارت گرافیک خود را از AMD به NVIDIA تغییر داده باشید، اما هنوز برنامه‌های مربوط به AMD را حذف نکرده باشید که این نرم‌افزارها فضای ارزشمند سیستم شما را اشغال می‌کنند، از جمله فضای ذخیره‌سازی، حافظه رم و سایر منابع و غیر..

درایورهای دستگاه‌ها را به جدیدترین نسخه‌ها ارتقا دهید

درایورها نقش واسطه بین سخت‌افزار و نرم‌افزار را ایفا می‌کنند. از درایوهای ذخیره‌سازی گرفته تا پردازنده‌های گرافیکی، همه قطعات برای عملکرد درست به درایورهای مناسب نیاز دارند که سیستم‌عامل آن‌ها را مدیریت می‌کند. با این حال، همیشه می‌توانید از طریق وب‌سایت‌های تولیدکنندگان به نسخه‌های جدیدتر دسترسی پیدا کنید و به‌روزرسانی‌های دستی انجام دهید. همچنین، نصب مجدد درایورها می‌تواند به رفع مشکلات سخت‌افزاری کمک کند.

وقتی که دیگر به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و تغییرات سیستمی کارساز نباشند و در عملکرد سیستم در زمان اجرای برنامه‌ها یا بازی‌ها، مثل استفاده بیش از حد از CPU یا GPU، با مشکل مواجه شوید، شاید نیاز باشد برخی از قطعات سخت‌افزاری سیستم خود را تعویض کنید.

اگر میخواهید با پاور های کامپیوتر آشنا شوید میتوانید مقاله بهترین پاور‌های کامپیوتر را در رسانه ایموجو بخوانید .

شما با چه روشی افزایش سرعت کامپیوتر را زیاد میکنید؟

در نهایت، وقتی کامپیوترتان مثل روز اول سریع و روان کار نمی‌کند، نیاز نیست به دنبال راه‌حل‌های گران‌قیمت باشید و با چند تغییر ساده و بدون نیاز به تعویض قطعات، می‌توانید دوباره سرعت و عملکرد بالای آن را تجربه کنید. این کارها مثل به‌روزرسانی سیستم عامل، غیرفعال کردن برنامه‌های اضافی در استارت‌آپ، و حذف نرم‌افزارهای بی‌فایده می‌توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند. حتی اگر به‌روزرسانی درایورها یا تغییر تنظیمات انرژی را امتحان کرده‌اید و هنوز مشکلات باقی مانده، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به فکر تعویض برخی قطعات سخت‌افزاری باشید.

اما پیش از آن، این نکات ساده را امتحان کنید و ببینید که آیا کامپیوترتان دوباره به حالت عادی بازمی‌گردد یا خیر? شما چه ترفندهای دیگری برای افزایش سرعت کامپیوترتان دارید؟ اگر تجربه خاصی دارید یا روشی برای بهبود عملکرد پیدا کرده‌اید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما به اشتراک بگذارید! هر تجربه‌ای می‌تواند برای دیگران هم مفید باشد.

سوالات متداول

چرا سیستم عامل باید به‌روزرسانی شود؟

به‌روزرسانی سیستم عامل به منظور بهبود عملکرد، رفع مشکلات امنیتی، و تضمین سازگاری بهتر با نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جدید ضروری است.

چه زمانی باید به فکر تعویض قطعات سخت‌افزاری باشم؟

اگر با به‌روزرسانی نرم‌افزار و انجام تغییرات ذکر شده همچنان مشکلاتی مانند استفاده بیش از حد از CPU یا GPU وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به تعویض برخی از قطعات سخت‌افزاری باشد.

چگونه می‌توانم مطمئن شوم که تمام نرم‌افزارهای اضافی را حذف کرده‌ام؟

می‌توانید با بررسی لیست نرم‌افزارهای نصب شده در تنظیمات یا کنترل پنل سیستم خود، نرم‌افزارهایی را که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید، شناسایی و حذف کنید.

ثبت دیدگاه

نظرات کاربران

4 دیدگاه
  • سارا

    پاک کردن فایل ها تو افزایش سرعت کامپیوتر تاثیر داره؟

    • پشتیبانی ایران موجو

      بله اک کردن فایل‌های موقت و کش می‌تواند فضای ذخیره‌سازی آزاد کند و باعث بهبود عملکرد سیستم شود.

  • جوانه

    بروزرسانی درایورها می‌تواند افزایش سرعت کامپیوتر و زیاد کند ؟؟

    • پشتیبانی ایران موجو

      سلام بله به‌روزرسانی درایورهای سخت‌افزارها به خصوص کارت گرافیک و مادربرد می‌تواند به بهبود عملکرد و سرعت سیستم شما کمک کند.

iranmojo online support