آیا می‌دانستید: حقایق جالب در دنیای گیم

آیا می‌دانستید: حقایق جالب در دنیای گیم
  • تاریخ ثبت
  • بازدید 85
  • دیدگاه 4
  • اشتراک گذاری
  • موضوع وبلاگ

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اولین بازی ویدیویی چه بوده است یا چرا Pac-Man شبیه پیتزا است که یک تکه از آن گم شده است؟ خوب، ما در این مقاله حقایق جالبی را در مورد بازی‌های ویدیویی برای شما ارائه می‌دهیم: از خاستگاه ماریو گرفته تا روانشناسی تتریس، این حقایق ممکن است دیدگاه شما را در مورد بازی‌ها تغییر دهد. در ایران موجو علاوه بر خرید درون برنامه ای در این مقاله به حقایق جالب در دنیای گیم میپردازیم.

حقایق جذاب صنعت بازی

  • اولین بازی ویدئویی چندنفره، تنیس برای دو نفر، نه پونگ!
  • ماریو: از نجاری تا لوله‌کشی!
  • پیتزای الهام‌بخش: داستان طراحی بازی Pac-Man!
  • دفن هزاران نسخه فروخته‌نشده بازی E.T. در محل دفن زباله!
  • کد مخفی Konami: راز موفقیت بیش از ۱۰۰ بازی ویدئویی!
  • Mortal Kombat و تولد سیستم رده‌بندی سنی بازی‌ها (ESRB)!
  • به رسمیت شناختن اعتیاد به بازی به‌عنوان یک اختلال توسط سازمان بهداشت جهانی!
  • بازی طولانی‌مدت و مرگ یک مرد: هشدارهای جدی برای گیمرها!
  • بازی‌های اکشن ویدئویی: راهی برای بهبود دید چشمی!
  • Grand Theft Auto V و رکورد گران‌ترین بازی ساخته‌شده تا به امروز!
  • Star Citizen: پروژه‌ای با بودجه ۵۹۰ میلیون دلاری در مسیر توسعه!
  • زنان؛ نیمی از جامعه گیمرهای جهان!
  • نینتندو: از کارت‌های بازی تا دنیای بازی‌های ویدئویی!
  • حقیقتی جالب: نام‌گذاری Final Fantasy هیچ‌ ربطی به آخرین پروژه سازنده‌اش ندارد!
  • Minecraft: عنوان پرفروش‌ترین بازی ویدئویی در تاریخ!
  • افسانه زلدا: داستانی الهام‌گرفته از دوران کودکی خالق آن!
  • بازی Doom: محبوب‌تر از ویندوز ۹۵ روی کامپیوترها نصب شد!
  • World of Warcraft؛ دنیایی با زبان خاص خود!
  • بازی‌های ویدئویی و تأثیرات مثبت آن‌ها بر ذهن و مهارت‌ها!
  • محبوبیت روزافزون بازی‌های موبایلی در میان گیمرها!

صنعت بازی‌های ویدئویی، از آغاز تا به امروز، مسیر پر از شگفتی و نوآوری را طی کرده است که این صنعت روزگاری با بازی‌های ساده‌ای چون تنیس برای دو نفر و پونگ آغاز شد، امروزه به یک پدیده جهانی و چند میلیارد دلاری تبدیل شده که مرزهای تخیل، فناوری، و تجربه کاربری را گسترش می‌دهد و هر روز، بازی‌های ویدئویی نقش بیشتری در زندگی ما ایفا می‌کنند و نه تنها به عنوان یک سرگرمی بلکه به عنوان یک ابزار آموزشی، اجتماعی، و حتی درمانی مورد توجه قرار می‌گیرند که در ادامه با حقایق جالب در دنیای گیم آشنا میشویم.

اولین بازی ویدئویی تنیس برای دو نفر (Tennis for Two) بود، بازی پونگ (Pong) اولین بازی نبود

پونگ، بازی است که همه فکر می‌کنند آغازگر بازی‌های ویدئویی بوده است در واقع اولین بازی، بازی Tennis for Two بود که در سال 1958 توسط فیزیکدان ویلیام هیگینبوهام (William Higinbotham) ساخته شد که این بازی در آزمایشگاه ملی بروکهاون بر روی صفحه نمایش اسیلوسکوپ نمایش داده می‌شد.

ماریو در اصل یک نجار بود، نه یک لوله کش در حقایق جالب در دنیای گیم

در بازی Donkey Kong، ماریو به‌عنوان یک نجار معرفی شد که باید از سازه‌های چوبی بالا می‌رفت تا معشوقه‌اش را از دست یک گوریل غول‌پیکر نجات دهد؛ اما زمانی که سازندگان تصمیم گرفتند او را در دنیای زیرزمینی و لوله‌های پیچ‌درپیچ Super Mario Bros قرار دهند، شغل او به لوله‌کشی تغییر یافت، تغییری که به ماریو امکان داد تا به نماد شناخته‌شده‌تری در فرهنگ عامه تبدیل شود و با دشمنان متنوع‌تری مانند لاک‌پشت‌ها و قارچ‌ها در دنیای خود مبارزه کند.

طراحی Pac-Man با الهام از یک پیتزا که یک برش را از دست داده بود؛ صورت گرفت

شکل نمادین Pac-Man از یک پیتزا الهام گرفته شده که یک تکه از آن گم شده است و خالق Toru Iwatani به معنای واقعی کلمه در حال خوردن شام بود که این ایده به ذهنش خطور کرد که بازی در ابتدا Puck-Man نام داشت، اما آنها آن را تغییر دادند.

E.T.  بازی ویدیویی بود که نسخه‌های فروخته نشده آن در محل دفن زباله دفن شدند

بازی E.T. برای آتاری 2600 که به‌عنوان یکی از بدترین بازی‌های تاریخ شناخته می‌شود، به دلیل گیم‌پلی ضعیف و طراحی عجولانه‌ای که تنها در پنج هفته برای هماهنگی با اکران فیلم ساخته شد، با شکست تجاری بزرگی روبرو شد. این شکست آن‌قدر سنگین بود که آتاری مجبور شد میلیون‌ها کارتریج فروخته‌نشده را در یک عملیات مخفیانه در بیابان نیومکزیکو دفن کند؛ این حادثه به نمادی از افول صنعت بازی در اوایل دهه ۸۰ میلادی تبدیل شد و بعدها در یک مستند کشف و بازگو شد.

Konami Code در بیش از 100 بازی ظاهر شده است

کد کونامی که به صورت بالا، بالا، پایین، پایین، چپ، راست، چپ، راست، B، A، شروع شناخته می‌شود، ابتدا در بازی Gradius برای کنسول NES به کار رفت و از آن زمان به نمادی افسانه‌ای در دنیای بازی‌های ویدئویی تبدیل شد. این کد به گیمرها اجازه می‌دهد به امکانات پنهان، قدرت‌های ویژه، یا مراحل مخفی دسترسی پیدا کنند و به نوعی Open Sesame دنیای بازی‌ها به شمار می‌رود؛ امروزه، این کد حتی خارج از بازی‌ها نیز در فرهنگ عامه و فناوری به عنوان یک شوخی یا ایستر اگ ظاهر می‌شود.

Mortal Kombat منجر به ایجاد ESRB (سیستم رده بندی سنی) شد

مورتال کامبت پسر بد بازی‌های ویدیویی بود و آنقدر جنجال برانگیخت که منجر به ایجاد ESRB شد و در این بازی کاراکترهای برگرفته از بازیگران لایو اکشن حضور داشتند و حرکت خشونت آمیز Fatality استفاده می‌کردند.

سازمان بهداشت جهانی اعتیاد به بازی را به عنوان یک اختلال به رسمیت می‌شناسد

به گفته سازمان بهداشت جهانی، اعتیاد به بازی اکنون به عنوان یک اختلال به رسمیت شناخته می‌شود. علائم شامل اختلال در کنترل بازی، اولویت دادن به بازی بر دیگر علایق زندگی و ادامه بازی با وجود پیامدهای منفی است. این اختلال، مثل خماری است که هرگز تمام نمی‌شود.

بازی کردن طولانی مدت در یک روز منجر به مرگ یک مرد شد

بازی کردن طولانی‌مدت بدون استراحت، گردش خون را در بدن کاهش می‌دهد و می‌تواند منجر به مشکلات جدی مثل لخته شدن خون و آمبولی ریه شود. این اتفاق برای مرد تایوانی رخ داد که پس از 24 ساعت بازی مداوم World of Warcraft در یک کافه اینترنتی، جان خود را از دست داد؛ این حادثه به‌عنوان یک هشدار جدی برای گیمرها و افراد دیگر مطرح شد تا از اهمیت وقفه‌های منظم و فعالیت بدنی در هنگام استفاده طولانی‌مدت از رایانه غافل نشوند.

بازی‌های ویدئویی اکشن می‌توانند دید شما را بهبود بخشند

برخلاف هشدارهای مادرتان، بازی‌های ویدیویی شما را کور نمی‌کند در واقع بازی‌های اکشن می‌توانند دید شما را بهبود بخشند و مطالعات نشان داده‌اند که این بازی‌ها می‌توانند رزولوشن فضایی را افزایش دهند و دید گیمرها را در تمایز بین سایه‌های مختلف رنگ بهتر کنند.

Grand Theft Auto V گران ترین بازی ساخته شده تا کنون (تا همین اواخر) بود

Grand Theft Auto V با بودجه تخمینی 265 میلیون دلاری، بلاک باستر دنیای گیمینگ بود و درست مانند یک بلاک باستر، تنها در سه روز پس از اکران در سال 2013، بیش از 1 میلیارد دلار به دست آورد و بازی‌های امروزی شروع به رقابت با این مبلغ کرده‌اند، اما این مقدار پول برای ساخت بازی دیوانه‌کننده بود (حدود 336 میلیون دلار در سال 2024).

Star Citizen گران ترین بازی جدید تاریخ با برچسب قیمت 590 میلیون دلاری در حال توسعه است

سازندگان Star Citizen بودجه ناچیز 265 میلیون دلاری توسعه GTA5 یا هزینه ناچیز 174 میلیون دلاری Cyberpunk 2077 را به تمسخر می‌گیرند که این بازی همه رکوردها را شکست و این کار را با کمک سرمایه گذاری جمعی انجام داد (بودجه عمومی). توسعه دهندگان بیش از یک دهه طول کشیده تا آن را ایجاد کنند و هنوز در حال کار است (در زمان نگارش این مقاله).

تقریبا نیمی از گیمرها زن هستند در حقایق جالب در دنیای گیم

برخلاف تصور کلیشه‌ای، تقریبا نیمی از گیمرها زن هستند و زنان نه تنها گیمرهای مشتاق هستند، بلکه در توسعه بازی و ورزش‌های الکترونیکی نیز تاثیرگذار هستند. بنابراین، دفعه بعد که کسی گفت که بازی یک «چیز پسرانه» است، می‌توانید به او بگویید که سطح مطالعه خود را افزایش دهد و آمار دقیق تقریباً به طور مساوی تقسیم می‌شود و 53 درصد از بازیکنان بازی‌های ویدیویی مرد و 46 درصد زن هستند.

آیا می‌دانستید که 62 درصد از بزرگسالان بالای 18 سال گیمر هستند؟ جالب تر از آن این است که 76 درصد از بچه‌های زیر 18 سال در دنیای مجازی غوطه ور هستند و میانگین سنی یک بازیکن بازی ویدیویی امروز 32 سال است. درست است، بازی به هیچ گروه سنی محدود نمی‌شود.

نینتندو در ابتدا کارت بازی می‌فروخت در حقایق جالب در دنیای گیم

نینتندو در کار فروش کارت بازی بود که این شرکت در سال 1889 تأسیس شد و کارت‌های بازی دست ساز را برای بازی به نام Hanafuda  می‌فروخت که در مقاله بهترین بازی‌‌های چند نفره نینتندو بازی هایی جذابی را معرفی کرده است که میتوانید با آن بازی ها آشنا شوید تا تجربه بازی جدید را داشته باشید.

فاینال فانتزی (Final Fantasy) به خاطر آخرین کار سازنده این بازی نامگذاری نشد

منشا نام سری افسانه‌ای فاینال فانتزی در چند داستان جالب پیچیده شده است. برخلاف تصور رایج، از مشکلات مالی Squaresoft سرچشمه نمی‌گیرد. این نام عمدتاً از سری کتاب‌های بازی RPG Fighting Fantasy الهام گرفته شده است. هیرونوبو ساکاگوچی و تیمش به دنبال نامی بودند که بتواند در الفبای رومی مخفف شود، شبیه به Dragon Quest که به Drakue خلاصه شده است. آنها در ابتدا “FF” (Fighting Fantasy) را در نظر گرفتند، اما با مشکلات علامت تجاری مواجه شدند و با انتخاب Final Fantasy به عنوان آخرین راه حل به این چالش پایان دادند.

Minecraft پرفروش ترین بازی ویدئویی در تمام دوران است

Minecraft با بیش از 300 میلیون نسخه فروخته شده (تا سال 2024)، عنوان پرفروش ترین بازی ویدیویی تا کنون را از آن خود کرد.: Grand Theft Auto V (100 میلیون فروش) و تتریس (100 میلیون فروش) و برای کشف دنیای شگفت‌انگیز ماین‌کرافت و آشنایی با تمام راز و رمزهای این بازی محبوب، مقاله‌ی معرفی بازی ماین‌کرافت را از دست ندهید!

افسانه زلدا (The Legend of Zelda) از دوران کودکی خالق آن الهام گرفته شده است

شیگرو میاموتو (Shigeru Miyamoto)، نابغه پشت افسانه زلدا، از تجربیات دوران کودکی خود در کاوش در غارها و مزارع الهام گرفت. این بازی راهی برای بازسازی این حس ماجراجویی و کاوش بود. چه کسی می‌دانست که گم شدن در کودکی می‌تواند اینقدر سودآور باشد؟

Doom به قدری محبوب بود که بیشتر از ویندوز 95 روی کامپیوترها نصب شد

وقتی بازی Doom در سال 1993 منتشر شد، به سرعت به یک پدیده جهانی تبدیل شد و حتی از ویندوز 95 نیز محبوب‌تر شد؛ به طوری که بر روی تعداد بیشتری از کامپیوترها نصب شده بود و این محبوبیت چنان بود که بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت، حتی به خرید شرکت سازنده آن، id Software، فکر کرد تا از این موفقیت بزرگ برای ارتقاء سیستم عامل ویندوز بهره ببرد.

World of Warcraft زبان مخصوص به خود را دارد

در دنیای غنی و پیچیده World of Warcraft، زبان‌های داستانی نیز جایگاه ویژه‌ای دارند. اگر می‌خواهید به زبان ارک‌ها (Orcish) یا زبان‌های دیگر موجودات فانتزی این بازی صحبت کنید، World of Warcraft این امکان را برای شما فراهم کرده است. این بازی حتی به بازیکنان دوره‌های زبانی ارائه می‌دهد که آن‌ها را در یادگیری و استفاده از این زبان‌های ساختگی یاری می‌کند، و به این ترتیب تجربه‌ای غنی‌تر و فراگیرتر را در دنیای بازی به ارمغان می‌آورد.

بازی‌های ویدیویی مزایای چشمگیری را به بازیکنان اعطا می‌کنند

انجمن نرم افزارهای سرگرمی (ESA) اخیرا نظرسنجی انجام داده و از آمریکایی‌ها در مورد مزایای بازی‌های ویدیویی سوال کرده است. این نظرسنجی نشان داد که 90 درصد از بازیکنان معتقدند بازی‌های ویدیویی باعث تحریک ذهنی و تسکین استرس می‌شوند، در حالی که 88 درصد فکر می‌کنند که این بازی‌ها مهارت‌های شناختی را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، 81٪ موافق هستند که بازی‌های ویدیویی به ایجاد مهارت‌های حل مسئله کمک می‌کند و 75٪ معتقدند که کار تیمی و همکاری را افزایش می‌دهند.

علاوه بر این، 80 درصد از بازیکنان احساس می‌کنند برخی ایده‌ها را از بازی‌های ویدیویی الهام گرفته‌اند و 74 درصد می‌گویند بازی‌ها به بچه‌ها یاد می‌دهند که چگونه سالم برنده شوند و ببازند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که 72 درصد معتقدند بازی‌ها می‌توانند از آموزش کلاس درس حمایت کنند و 85 درصد فکر می‌کنند بازی‌های ویدیویی مهارت‌های خلاقانه را تقویت می‌کنند. به طور کلی، آمریکایی‌ها در هر سن، جنسیت و نژاد، بازی‌های ویدیویی را برای تحریک ذهنی، بهبود شناختی، ارتباطات اجتماعی و ارزش آموزشی بسیار عالی می‌دانند.

بیشتر گیمرها بازی روی پلتفرم‌های موبایلی را ترجیح می‌دهند

مطالعات اخیر ترجیحات شگفت انگیزی را در مورد کنسول‌های انتخابی کشف کرده‌اند و اکثر بازیکنان، حدود 64 درصد، بازی روی گوشی خود را ترجیح می‌دهند. احتمالاً این به دلیل راحتی دسترسی به گوشی است که همیشه یک بازو دورتر است که کنسول‌ها در این رتبه بندی در رتبه دوم قرار دارند و حدود 54 درصد از پلتفرم‌هایی مانند ایکس باکس، پلی استیشن یا نینتندو سوییچ استفاده می‌کنند.

رایانه‌های شخصی و لپ تاپ‌ها توجه تقریباً 45 درصد از گیمرها را به خود جلب می‌کنند که بازیکنان تبلت در سال 2024 24 درصد از گیمرها را تشکیل می‌دهند. در نهایت، هدست‌های واقعیت مجازی، که هنوز در حال ظهور هستند، 10 درصد از بازیکنان را جذب می‌کنند. 58٪ از گیمرها فقط از یک کنسول استفاده نمی‌کنند و به طور منظم از چندین پلت فرم استفاده می‌کنند.

اگر میخواهید با بازی های جذاب موبایلی آشنا شوید میتوانید مقاله بهترین بازی های موبایلی را در رسانه ایموجو بخوانید.

نظر شما درباره ی این حقایق جالب در دنیای گیم چیست ؟

هر بازی، چه کلاسیک با طراحی ساده یا مدرن با داستان‌های پیچیده و گرافیک خیره‌کننده، تجربه‌ای است که ما را به دنیایی جدید می‌برد و به زندگی‌مان رنگ و بویی تازه می‌بخشد. بازی‌ها به ما اجازه می‌دهند که قهرمان داستان خود باشیم، چالش‌ها را پشت سر بگذاریم، و لحظاتی از زندگی روزمره فراتر برویم پس دفعه بعد که کنترلر را در دست گرفتید یا انگشت‌تان را روی صفحه گوشی گذاشتید، به یاد داشته باشید که این فقط یک بازی نیست؛ بلکه فرصتی است برای یادگیری، رشد، و حتی تقویت سلامت ذهنی و جسمانی‌تان است.

پس بیایید با هم وارد این دنیای شگفت‌انگیز شویم و ببینیم حقایق جالب در دنیای گیم چه تأثیرات بی‌نظیری بر زندگی‌مان دارند. آماده‌اید؟ وقتشه که دکمه شروع را بزنیم و ماجراجویی‌مان را آغاز کنیم!

سوالات متداول

اولین بازی ویدئویی چه بود؟

اولین بازی ویدئویی چندنفره تنیس برای دو نفر (Tennis for Two) بود که در سال 1958 توسط ویلیام هیگینبوهام ساخته شد، نه پونگ.

چرا طراحی Pac-Man شبیه یک پیتزا است؟

طراحی Pac-Man از یک پیتزا الهام گرفته شد که یک تکه از آن برداشته شده بود و این ایده به ذهن خالق بازی، توروی ایواتانی، رسید.

چرا بازی Mortal Kombat به ایجاد ESRB منجر شد؟

به دلیل خشونت شدید و محتوای بزرگسالانه بازی Mortal Kombat، جنجال‌های زیادی پیرامون این بازی شکل گرفت که منجر به ایجاد ESRB (سیستم رده‌بندی سنی بازی‌ها) شد.

ثبت دیدگاه

نظرات کاربران

4 دیدگاه
  • ارغوان

    حقایق جالب در دنیای گیم درباره ی گران ترین بازی های ویدیو چیه؟؟

    • پشتیبانی ایران موجو

      سلام کاربرگرامی حقایق جالب در دنیای گیم درباره گران‌ترین بازی‌های ویدیویی نشان می‌دهد که بازی‌هایی مانند Red Dead Redemption 2 و Cyberpunk 2077 با بودجه‌های عظیم بین 300 تا 500 میلیون دلار برای توسعه و بازاریابی جزو گران‌ترین بازی‌های تاریخ هستند.

  • ریحان

    حقایق جالب در دنیای گیم چیه؟؟ی توضیح کوچیک بدین

    • پشتیبانی ایران موجو

      سلام حقایق جالب در دنیای گیم شامل اطلاعات شگفت‌انگیز و کمتر شناخته‌شده‌ای است که تاریخچه رکوردها و توسعه و تاثیر بازی‌های ویدیویی بر فرهنگ و جامعه را برجسته می‌کند.

iranmojo online support