پیشرفت هوش مصنوعی در دنیای بازی‌؛ بازیکنان مصنوعی و تجربه بازی

پیشرفت هوش مصنوعی در دنیای بازی‌؛ بازیکنان مصنوعی و تجربه بازی
  • تاریخ ثبت
  • بازدید 393
  • دیدگاه 0
  • اشتراک گذاری
  • موضوع وبلاگ

در مقاله پیشرفت هوش مصنوعی در دنیای بازی‌؛ بازیکنان مصنوعی و تجربه بازی، قصد داریم به پیشرفت این تکنولوژی و استفاده از آن در صنعت بازی‌سازی بپردازیم. در حال حاضر با توجه به‌ این‌که بازی‌های ویدیویی مبتنی بر هوش مصنوعی هنوز در آغاز مسیر پیشرفت خود قرار دارند، اما کمپانی‌های معروف تولیدکننده بازی‌های ویدیویی همواره سعی دارند استفاده از این تکنولوژی را پایه کار خود قرار دهند و از مزایای بالقوه آن مانند افزایش سطح تجربه کاربری و کاهش هزینه‌ها بهره ببرند.

در ادامه این مقاله به بررسی میزان اهمیت و تاثیر AI در بازی‌ها‌، کاربردها و روش‌های رایج مورد استفاده با بهره‌گیری از هوش مصنوعی‌، محبوب‌ترین بازی‌هایی که از AI استفاده می‌کنند‌ و آینده هوش مصنوعی در بازی‌ها را برای شما بیان خواهیم کرد.

پیشرفت هوش مصنوعی در دنیای بازی‌

پیشرفت هوش مصنوعی در دنیای بازی‌و تاریخچه آن

هوش مصنوعی در دنیای بازی‌ به معنی توانایی رایانه‌ها در انجام کارهای فکری است که انسان و حیوان قادر به انجام آن می‌باشند. هوش مصنوعی با نوشتن کدهای برنامه‌نویسی که تقلیدی از اعمال فکری انسان یا سایر موجودات زنده است‌ به‌دست می‌آید. پیشرفت تکنولوژی این امکان را برای ما فراهم کرده تا کامپیوترها را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم قادر به حل بسیاری از مشکلات ما باشند.

 ۲۸ عنوان از بهترین بازی‌های چند نفره برای گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی؛ 

مرتب‌سازی، حساب، جستجو و بسیاری از موارد دیگر از جمله کارهایی هستند که کامپیوترها قادرند آن‌ها را بسیار بهتر از انسان‌ها انجام دهند. این موارد در ابتدا از مشکلات هوش مصنوعی بودند، اما با توجه به این‌که این موارد با روش‌های جامع‌تری برطرف می‌شدند از دامنه کار توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی خارج شدند. با این وجود هنوز موارد بسیاری وجود دارد که کامپیوترها هنوز در آن‌ها عملکرد مطلوبی ندارند. شناسایی چهره‌های آشنا، صحبت با زبان طبیعی‌، تصمیم‌گیری در انجام کار درست و خلاقیت برخی از این موارد هستند.

پیشرفت هوش مصنوعی در دنیای بازی‌

در دهه ۵۰، تولید اولین برنامه‌ای که با بازیکنان شطرنج بازی می‌کرد، زمینه‌ساز آن شد تا بازی‌های ویدئویی از هوش مصنوعی بهره ببرند. در ابتدا علت این موضوع که چرا بازیگران حرفه‌ای در بازی‌های استراتژی مثل شطرنج‌، پوکر‌، و Go از رایانه شکست می‌خورند، موجب شروع تحقیقات گسترده در زمینه هوش مصنوعی شد. همین عامل موجب پیشرفت طراحی بازی‌های ویدیویی جدید شد. پیش از این، هوش مصنوعی در بازی ‌های ویدیویی تنها در دو حوزه مسیریابی و ماشین‌های حالت محدود به ‌کار می‌رفت. در حالت کلی، هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیویی دامنه کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد و یکی از مهم‌ترین این کاربردها کنترل شخصیت‌های غیرقابل پیش‌بینی بازی (NPC) است.

در مجله ایموجو بخوانید

میزان اهمیت و تاثیر AI در بازی‌های وید‌یویی

در بازی‌های ویدیویی هوش مصنوعی به الگوریتم‌هایی گفته می‌شود که رفتار عوامل کنترل‌‌شده توسط کامپیوتر که برای ایجاد تعاملات معین بین سیستم و انسان طراحی می‌شود را کنترل می‌کنند. مرسوم‌ترین نوع هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیویی، کنترل دشمنان رایانه‌ای است که با تقلید از رفتار انسان با بازیکنان رقابت می‌کنند. در واقع هوش مصنوعی در اکثر بازی‌های ویدیویی سه نیاز اساسی را رفع می‌کند: توانایی حرکت شخصیت‌ها‌، توانایی تصمیم‌گیری در مورد مکان حرکت و توانایی تفکر تاکتیکی یا استراتژیک.

سرویس EA PLAY چیست و چه کاربردی برای ایرانی‌ها دارد؟ 

تحقیقات دانشگاهی بسیاری در رابطه با هوش مصنوعی در بازی‌های کامپیوتری انجام شد. هدف بسیاری از این تحقیقات ایجاد هوش مصنوعی است که قادر باشد بهترین بازیکنان انسانی را در بازی‌هایی مثل شطرنج شکست دهد. با این وجود، تمام تمرکز هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیویی روی این موضوع نیست و هوش مصنوعی را می‌توان به‌عنوان مؤلفه‌های نرم‌افزاری دانست که وظیفه دارد رفتار هوشمندانه عوامل بازی مانند بازیکنان و دشمنان را برعهده بگیرد.

تولیدکنندگان بازی‌های ویدیویی همواره در تلاش‌اند تا تجربیات تعاملی ارزشمندی را برای بازیکنان ارائه دهند. این تجربیات مجموع تاثیرات عوامل هماهنگ بازی شامل گرافیک‌، صداها‌، زمان روند بازی‌، روایت‌های مورد استفاده‌، چالش‌ها و محتوایی که به صورت مستقیم با بازیکنان (متحدان شما، دشمنانتان یا سایر عناصر درون بازی) به‌دست می‌آیند. با توجه به این موضوع، هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به ابزاری است که طراحان را قادر می‌سازد، پیچیدگی و پویایی بازی را مدیریت و هماهنگ کنند.

استفاده از هوش مصنوعی در بازی‌های کامپیوتری، مزایای بسیاری را برای مشاغل این صنعت به ارمغان آورده است. صنعت بازی‌های ویدیویی در حال تبدیل شدن به یکی از پرسودترین صنایع در جهان است.

پیشرفت هوش مصنوعی در دنیای بازی‌

کاربردهای رایج هوش مصنوعی در بازی‌ها

محبوبیت استفاده از هوش مصنوعی در صنعت گیمینگ، دارای مزایا و کاربردهای بسیاری در این صنعت است‌. هم‌اکنون استارت‌آپ‌های نوظهور بسیاری در این صنعت فعالیت دارند. یکی از این استارت‌آپ‌ها latitude است که در حوزه گسترش بازی‌های داستان‌محور مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. Latitude توانست سرمایه‌ای حدود ۳.۳ میلیون دلار را در ژانویه ۲۰۲۱ جذب کند.

کمپانی بازی‌سازی دیگر به نام Osmo، تاکنون توانسته است سرمایه‌ای به میزان ۳۲.۵ میلیون دلار از این راه کسب کند. Gosu Data Lab، از جمله استارت‌آپ‌هایی است در زمینه هوش مصنوعی که در گیمینگ فعالیت دارد و توانسته است به میزان ۵.۱ میلیون دلار سرمایه جذب کند. این استارت‌آپ‌ به صورت عمده روی کاوش اطلاعات مربوط به بازی برای دستیابی به اهداف وابسته به هوش مصنوعی تمرکز دارد و به گیمر‌ها کمک می‌کند که در بازی کردن، پیشرفت کنند.

‌استفاده از هوش مصنوعی در بازی‌های کامپیوتری کاربردهای فراوانی دارد. از جمله این کاربرد‌ها می‌توان به بهبود تصویرسازی‌، تولید سطح خودکار‌، سناریو‌ها و داستان‌ها، متعادل‌سازی پیچیدگی درون بازی و اضافه کردن قابلیت هوش مصنوعی به کاراکتر‌های غیر انسان (NPC‌ها‌) اشاره کرد. در ادامه به معرفی بیشتر این موارد می‌پردازیم، همراه ما باشید.

تولید سطح بازی

پیشرفت هوش مصنوعی در دنیای بازی‌؛ بازیکنان مصنوعی و تجربه بازیتولید سطح بازی یا تولید محتوای رویه (PCG)، از جمله روش‌هایی است که در آن از طریق الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی، محیط‌های جهان‌باز (Open World) و بسیار وسیع، سطوح و وسایل مختلف در بازی را طراحی و تولید می‌کنند. این عمل یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بازی‌سازی است.

متعادل سازی آینده‌ی بازی در ۲۱ جوئن ۲۰۱۶ 

در حال حاضر، بازی‌های جهان‌باز یا نقشه‌باز جزو محبوب‌ترین و پرطرفدارترین بازی‌های ویدیویی هستند. در این عناوین به بازیکنان اجازه داده می‌شود تا گستره وسیعی را مورد بررسی قرار دهند.

تولید بازی‌های جهان‌باز از نظر طراحی و توسعه بازی بسیار زمان‌بر می‌باشد؛ اما الگوریتم‌های هوش مصنوعی اسن توانایی را دارند تا مناظر جدیدی را به صورت مرتبط با بازی بسازند و آن‌ها را بهینه‌سازی کنند. در این مورد می‌توان به No Man’s Sky اشاره کرد که یک بازی مبتنی‌بر هوش مصنوعی است که از قابلیت خلق بی‌نهایت سطح جدید در هنگام بازی برخوردار می‌باشد.

متعادل‌سازی پیچیدگی درون بازی

از دیگر مزایای اصلیپیشرفت هوش مصنوعی در دنیای بازی‌، بهره‌بری از قابلیت آن برای مدل‌سازی سیستم‌های پیچیده است. تولید‌کنندگان بازی همواره در تلاش‌اند تا ساخت بازی‌های همه‌جانبه و واقع‌گرایانه‌تر را هرچه بهتر عملی کنند. یک مثال واضح از این قابلیت، در مد ultimate بازی فیفا (FIFA) قابل مشاهده می‌باشد. فیفا به صورت خودکار امتیاز قابلیت‌های بدنی بازیکنان یک تیم را به صورت مبتنی‌بر ویژگی‌های یک بازیکن در تیم فوتبال را محاسبه می‌کند.

رازهای شگفت انگیز فیفا موبایل 

بر اساس اتفاقات رخ داده در بازی (از دست دادن توپ، پاس دادن به موقع و…) روحیه تیم از میزان کم به زیاد و بلعکس در حال نوسان است. با این وجود حتی تیم‌هایی که از متشکل از بازیکنان بهتری هستند نیز ممکن است در اثر پایین بودن روحیه خود، در مقابل تیم‌های ضعیف‌تر شکست بخورند. به این ترتیب می‌توان از هوش مصنوعی برای پیچیدگی بیشتر بازی استفاده کرد. با این وجود، شبیه‌سازی دنیای واقعی کاری بسیار سخت و پیچیده است. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند تاثیرات اقدامات بازیکنان را پیش‌بینی کنند و حتی موارد مختلفی مانند آب‌وهوا و احساسات را برای متعادل‌سازی پیچیدگی درون بازی شبیه‌سازی کنند.

ارتقا کیفیت تصویر به کمک AI

پیشرفت هوش مصنوعی در دنیای بازی‌؛ بازیکنان مصنوعی و تجربه بازی

هوش مصنوعی در طراحی بازی می‌تواند کاربرد و مزایای بسیاری برای توسعه‌دهندگان بازی داشته باشد و این امکان را  به طراحان بازی می‌دهد تا عناوین بازی جذاب‌تر و جذاب‌تری ایجاد کنند. به عنوان مثال، از هوش مصنوعی می‌توان برای تجزیه و تحلیل داده‌های مبتنی بر رفتار بازیکنان و شناسایی روندها در اولویت‌های بازی استفاده کرد. این ویژگی به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بازی‌هایی ره طراحی کنند به مخاطبان جذاب‌تر باشند. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند خلق اید‌ه‌ها و ایجاد عناصر جدید در بازی‌ها را امکان‌پذیر کند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی تأثیر بسیار بیشتری در صنعت گیمینگ داشته است. از جمله این تاثیرات می‌توان به ایجاد حریفان باهوش تر تا بهبود مکانیک بازی و ایجاد محیط های بازی جذاب تر اشاره کرد. با توجه به این‌که، فناوری هوش مصنوعی همچنان مسیر پیشرفت خود را ادامه می دهد، می توان شاهد استفاده های خلاقانه‌تری از هوش مصنوعی در دنیای بازی‌های ویدیویی باشیم.

مهندسان هوش مصنوعی سعی دارند در جهت بهبود تصاویر با استفاده از یک سیستم یادگیری عمیق، گرافیک سه بعدی رندر گرفته شده را به تصاویر واقعی تبدیل کنند. به این ترتیب این سیستم را در بازی Grand Theft Auto 5 مورد آزمایش قرار دارند. این شبکه عصبی توسعه‌یافته، می‌تواند مناظر لس‌آنجلس و کالیفرنیای جنوبی را با جزئیات بسیار دقیقی شبیه‌سازی کند. پیشرفته‌ترین الگوریتم‌های هوش مصنوعی مبتنی بر بهبود تصاویر این توانایی را دارند تا تصاویر سه بعدی مصنوعی را با کیفیت بسیار بالایی به تصاویر حقیقی تبدیل کنند.

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در دنیای بازی، ارتقاء کیفیت تصویر و بهبود گرافیک در این عناوین است. ایده اصلی در اجرای این کار، تبدیل تصاویر با وضوح پایین به نسخه‌های مشابه آن، اما با تعداد بسیار بیشتری پیکسل می‌باشد. این فرآیند را «افزایش سطح مقیاس AI» می‌نامند.

سناریو‌ها و داستان‌ها

کاربرد دیگر هوش مصنوعی، استفاده از آن در جهت تولید داستان‌ها و سناریو‌های جدید در تولید بازی است. در بیشتر موارد، از هوش مصنوعی برای ساخت روایت مورد استفاده می‌شود تا از بیشترین میزان تعامل بهره ببرد. همچنین در بازی‌هایی ویدیویی که به صورت تعاملی هستند، گیمرها با انجام مجموعه‌ای از اقدامات، یک روند داستانی دراماتیک می‌سازند یا بر آن تاثیر می‌گذارند.

ابزارهای هوش مصنوعی از طریق تجزیه‌ و تحلیل متن‌ها و داستان‌هایی که از قبل آموخته‌اند، به تولید سناریو می‌پردازند. یکی از معروف‌ترین این عناوین، AI Dungeon 2 است. در این بازی از پیشرفته‌ترین سیستم تولید متن‌ باز برای تولید متن استفاده شده است. این سیستم توسط OpenAI طراحی و ساخته شده که برای یادگیری بهتر، از کتاب‌های «Choose Your Own Adventure» بهره می‌برد. در این کتاب‌ها، خواننده روند پیشروی داستان را تعیین می‌کند.

اعطا کردن هوش به کاراکتر‌های غیر انسان (NPC‌ها)

پیشرفت هوش مصنوعی در دنیای بازی‌؛ بازیکنان مصنوعی و تجربه بازی

در بیشتر از بازی‌های ویدیویی، دشمنان پیش روی شما NPC‌هایی هستند که به صورت از پیش برنامه‌ریزی شده‌ عمل می‌کنند. با این وجود، هوش مصنوعی همواره در تلاش برای افزودن هوش به این شخصیت‌ها است. وجود این ویژگی موجب غیرقابل پیش‌بینی شدن شخصیت‌ها و جذاب‌تر شدن بازی خواهد شد. علاوه بر این‌، هوش مصنوعی باعث می‌شود شخصیت‌های درون بازی باهوش‌تر شوند. به این ترتیب با ادامه روند بازی، روش عکس‌العمل نشان دادن آن‌ها به شرایط مختلف نیز جدیدتر و منحصربه‌فرد می‌شود.

بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده بازی‌های ویدیویی در حال کار بر روی NPC‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی هستند. به عنوان مثال، SEED (EA) با تقلید از روش عملکرد بازیکنان حرفه‌ای، سعی در توسعه NPC‌های درون بازی را دارد. این ویژگی، منجر به کمتر شدن زمان توسعه شخصیت‌های غیر انسانی می‌شود. زیرا کدنویسی رفتار آن‌ها فرایندی بسیار سخت و طولانی است.

هوش مصنوعی در گیم پلی شخصی‌ شده قادر است تجربه های گیم پلی شخصی سازی شده‌ای را فراهم کند، به عبارتی بازی مطابق با سلیقه و سبک بازی بازیکنان انجام می‌شود. به عنوان مثال، هوش مصنوعی قادر است رفتار بازیکنان را تجزیه و تحلیل کند و چالش‌ها یا اهداف شخصی‌سازی شده را به آن‌ها پیشنهاد دهد و تجربه بازی را برای آن‌ها جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر کند. از طرفی هوش مصنوعی می‌تواند برای ایجاد سطح دشواری بازی شخصی‌سازی شده استفاده شود، و بازی سطح سختی خود را بر اساس عملکرد بازیکنان تنظیم کند.

منفعت کسب‌‌وکار‌ها با استفاده از هوش مصنوعی در بازی‌ها

هوش مصنوعی کاربردها و مزایای بسیاری را برای شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای مبتنی‌بر توسعه بازی به همراه دارد. شرکت‌هایی که از هوش در طراحی بازی‌های خود استفاده می‌کنند، می‌توانند به طرز قابل توجهی در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنند و تجربه کاربری بهتری را ایجاد کنند و به این ترتیب فرایند توسعه خود را ساده‌سازی کنند. برخی از مزایای استفاده از هوش مصنوعی در بازی برای کسب‌و‌کار‌ها به شرح زیر می‌باشد.

  • صرفه‌جویی در بودجه و زمان

توسعه صنعت بازی‌سازی نیازمند بودجه و زمان زیادی می‌باشد. علاوه بر این، ممکن است مخاطبان هدف، بازی ساخته شده را را قبول نکنند و مورد توجه آنان قرار نگیرد. جهت جلوگیری از خطرات احتمالی، قبل از انتشار بازی در بازار، فرایند تضمین کیفیت دقیق و تست‌های گروهی متمرکزی بر روی آن انجام می‌شود.

پیشرفت هوش مصنوعی در دنیای بازی‌؛ بازیکنان مصنوعی و تجربه بازی

زمانی‌که این فناوری به صورت خودکار استفاده شود می‌تواند چیزی حدود هزاران ساعت در این کار صرفه‌جویی کند. علاوه بر این، استفاده از هوش مصنوعی به جای استفاده از قوانین سخت کدنویسی، موجب می‌شود تا کار دستی که در حالت‌های دیگر نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، از سر راه برداشته شود. به این ترتیب، هزینه‌های تحویل را می‌توان به طرز چشمگیری کاهش داد. به این معنی که شرکت‌های بازی‌سازی می‌توانند توسعه‌دهندگان بازی بهتری را برای به پایان رساندن کار خود استخدام نمایند. وجود این مزایا، موجب ایجاد رقابت در میان توسعه‌دهندگان بازی شده است.

  • تجربه کاربری بهتر

تجربه کاربری یکی از موارد مهم در کسب موفقیت برای کسب‌وکار‌های مرتبط با صنعت گیمینگ است.  تجربه کاربری یکی از اجزاء یکپارچه در زمینه مشاغل مربوط به بازی‌های ویدیویی برای تعیین حجم فروش، سطوح وفاداری، موفقیت بازاریابی و بسیاری از عوامل دیگر تجاری است. هوش مصنوعی می‌تواند عناوین گیمینگ را به صورت پیچیده‌تر و واقع‌گرایانه‌تری به تصویر بکشد و مخاطبان هدف به آن بازی و احتمال پیشنهاد آن به سایرین را افزایش دهد.

مولدهای تصویر هوش مصنوعی Adobe

بازی‌هایی با هوش مصنوعی نوآورانه

پیشرفت هوش مصنوعی در دنیای بازی‌؛ بازیکنان مصنوعی و تجربه بازیبرخی از بازی‌های ویدیویی وجود دارند که با برای توسعه هوش مصنوعی به صورت کاملا نوآورانه‌ای طراحی شده‌اند. یک نمونه از این بازی‌ها، فرنچایز Black & White است که توسط استودیوی Lionhead ساخته شده و توانایی هوش مصنوعی تطبیقی در بازی ویدئویی را نشان می‌دهد. در این عنوان بازیکنان مسئول قبیله‌های مختلف در یک جزیره هستند.

عملکرد 6 مورد از ماشین‌ها در بازی پابجی موبایل در مپ‌های مختلف

استفاده صحیح از تکنیک‌های یادگیری ماشینی مبتنی بر آموزش دادن بازیکن به مخلوق هوش مصنوعی خود‌، یکی از موارد مهم در این اثر استراتژیک است. این عنوان از گیم پلی‌بازی و از اقدامات پاداش‌دهنده یا تنبیه‌کننده بازیکنان می‌آموزد. و مطابق با عملکرد بازیکن، به روش‌های منحصربه‌فردی توسعه می‌یابد.

به‌عنوان ‌مثال‌، بازیکنان می‌توانند با پرتاب کاراکترها به اطراف یا پرتاب سنگ به سمت آن‌ها‌، بسیار آسیب زن شوند. به این ترتیب بازی با مشاهده این رفتار برای انجام کارهای آسیب‌زن مشابه سازگار می‌شود. گیمرهای این بازی معتقدند که موجودات آن‌ها کارهای بسیار شگفت‌انگیزی انجام می‌دهد که بر اساس مجازات‌، پاداش‌ها و فعالیت‌های آموزشی‌شان برای آن‌ها دور از انتظار بوده است.

بازی Creatures ساخته شده توسط Millennium Interactive در دهه ۱۹۹۰ میلادی است. این بازی در ابتدای توسعه هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیویی بوده است. بازی Creatures اولین عنوان در جهت یادگیری ماشین در یک بازی ویدیویی بود. دیگر عناوين این مجموعه فرایندهای یادگیری روان‌شناختی و فیزیولوژیکی را در خلق موجوداتی به نام Norns مدل‌سازی می‌کند. عنوان  Creatures از هوش مصنوعی بسیار پیچیده‌ای بهره می‌برد که از شبکه‌های عصبی برای موجودات خود استفاده می‌کند. آن‌ها می‌توانند یاد بگیرند که صحبت کنند‌، تغذیه کنند و از خود دفاع کنند.

سخن پایانی

صنعت بازی‌سازی، از جمله صنایعی است که استفاده از هوش مصنوعی در آن به وضوح دیده می‌شود. با این وجود، این تکنولوژی همچنان نیازمند طی کردن مسیر طولانی جهت رسیدن به آرزوهای دیرینه بشر می‌باشد.

در عصر حاضر شاهد استفاده از هوش مصنوعی در بسیاری از عناوین باکیفیت و جذاب گیمینگ هستیم. ایجاد رفتارهای هوشمندانه و واقع‌گرایانه‌ در بازی‌های ویدیویی توجه سازندگان را به خود جذب کرده است و موجب شده تا این کمپانی‌ها در رقابت با یکدیگر، عناوین جذاب و محبوبی را خلق کنند.

در پایان باید منتظر بود تا این تکنولوژی مراحل پیشرفت خود را طی کند و تاثیرات چشمگیر خود را بر این صنعت بگذارد. امیدوارم این مطلب مورد پسند شما واقع شده باشد. سپاس که تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

ثبت دیدگاه
iranmojo online support